Σελίδες

Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2013

Παιδιά, αγγειοπλαστική και αγγειογραφία

-Προετοιμασία επίσκεψης σε εργαστήρι κεραμικής.
-Τα παιδιά γίνονται αγγειοπλάστες και ζωγραφίζουν ένα πινάκιο.
-"Σπάνε" το πινάκιο.
-Γίνονται αρχαιολόγοι και το ανασυνθέτουν.


Επειδή την επομένη είχαμε προγραμματίσει επίσκεψη σε εργαστήρι κεραμικής, προετοίμασα τα παιδιά σχετικά με αυτήν.
Είδαμε βίντεο όπου ο αγγειοπλάστης πάνω στον τροχό δίνει μορφή στον πηλό και φτιάχνει ένα αγγείο.
Επίσης είδαμε βίντεο σχετικό με την αγγειοπλαστική και την αγγειογραφία στην αρχαία Ελλάδα, παρατηρήσαμε τύπους αρχαίων αγγείων και μάθαμε πού τα χρησιμοποιούσαν.
Τα παιδιά διδάχθηκαν το κεφάλαιο "Η αγγειοπλαστική στην αρχαία Ελλάδα" από το βιβλίο Εικαστικών. Κατανόησαν τη μεγάλη σημασία της αγγειογραφίας για τη γνώση του παρελθόντος.
Στη συνέχεια μοίρασα στους μαθητές το παρακάτω φύλλο εργασίας, το οποίο είχα τυπώσει σε παχύτερο χαρτί και τους ζήτησα να φανταστούν ότι είναι ένα αρχαίο πινάκιον και αυτοί αγγειογράφοι.



Αφού το έκοψαν γύρω γύρω, παρατηρήσαμε και αντιγράψαμε διάφορα αρχαία μοτίβα από εγκυκλόπαιδειες και σχετικά βιβλία για την εξωτερική περίμετρο το πιάτου. Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε στον μαίανδρο, μοτίβο που χρησιμοποιείτο συχνά κατά την αρχαιότητα για τη διακόσμηση της ζωφόρου.


Μετά ζήτησα από τα παιδιά να ζωγραφίσουν στο κέντρο του πιάτου τους έναν θεό χρησιμοποιώντας έναν από τους δύο ρυθμούς της αγγειογραφίας που μάθαμε. Έτσι δημιουργήθηκαν στην τάξη πινάκια μελανόμορφα και ερυθρόμορφα. Ο κάθε αγγειογράφος υπέγραψε φυσικά το πινάκιό του. 


Στην τελική φάση της δραστηριότητας συζητήσαμε για το πόσο εύθραστα είναι τα αγγεία, για τη δουλειά των αρχαιολόγων, γιατί πολλές φορές τα αγγεία που βλέπουμε στο μουσείο είναι ραγισμένα και για τη σπουδαιότητα της δουλειάς των αρχαιολόγων. 

Τους ζήτησα, λοιπόν, να φανταστούν ότι το πινάκιό τους έσπασε! Και να το κόψουν σε 6-8 κομμάτια! Οι αντιδράσεις φυσικά ήταν κωμικοτραγικές. Άρχισαν να φωνάζουν, "τόσο κόπο κάναμε", "είναι πολύ ωραίο για να το σχίσω" και άλλα τέτοια, αλλά τελικά συμμορφώθηκαν με τις οδηγίες μου. 




Αφού τα παιδιά "έσπασαν" τα πινάκιά τους, μετά σαν καλοί αρχαιολογόγοι προσπάθησαν να τα ξανασυνθέσουν. 
Ήταν μια δραστηριότητα που ενθουσίασε τα παιδιά, αν και κάποια από αυτά είχαν μέχρι που σχόλασαν τις αντιρρήσεις τους για μερικές "περίεργες πράξεις" μου....

Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου