Σελίδες

Κυριακή 26 Μαΐου 2013

Το σχολείο των πλουσίων

Την Τετάρτη πραγματοποιήθηκαν οι πανελλήνιες εξετάσεις στο μάθημα της Φυσικής Κατεύθυνσης, για την εισαγωγή των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πολύ μελάνι έχει καταναλωθεί αυτές τις μέρες σε κείμενα για τη δυσκολία των θεμάτων σε όλα τα μαθήματα, την ορθότητά τους κ.λπ. Τα κείμενα όμως αυτά, όπως και οι παρατηρήσεις διαφόρων επιστημονικών ενώσεων, είναι σχεδόν πάντα μονόπλευρα γιατί περιορίζονται στο τι ακριβώς συνέβη και όχι στο ποιος ήταν ο σχεδιασμός και το τι εξυπηρετείται στην πραγματικότητα.
 
Μια τέτοια εξέλιξη είχαμε και προχτές με τα θέματα της Φυσικής. Εγώ δεν θα κολλήσω στο ότι τα θέματα ήταν δύσκολα, ότι ήθελαν μεγάλη μαθηματική επεξεργασία, ότι οι μαθητές χρησιμοποιώντας δύο διαφορετικές σωστές σχέσεις κατέληγαν σε διαφορετικά αποτελέσματα, ότι μια παραλλαγή της πρωτότυπης άσκησης είχε δημοσιευθεί σε ιστοσελίδα στο διαδίκτυο ή ότι σύμφωνα με τις φήμες είχε διδαχθεί 15 μέρες πριν από τις εξετάσεις σε δημόσιο σχολείο προσφυγικού δήμου της Αθήνας. 
 
Αυτά καθεαυτά δεν έχουν πολιτικό νόημα. Πολιτικό νόημα έχει το γεγονός πως ενώ ο νόμος αναφέρει ρητά ότι η εξεταστέα ύλη είναι η ύλη της Γ' Λυκείου είχαμε θέματα τα οποία αναφέρονταν σε ύλη προηγούμενων τάξεων, η οποία μάλιστα έχει τεθεί και εκτός αναλυτικού προγράμματος και δεν διδάσκεται στα περισσότερα σχολεία της χώρας. Πότε είχε διδαχθεί στους συγκεκριμένους μαθητές, π.χ., το ΘΜΚΕ με τριβή και ελατήριο; Παλιά ήταν στην ύλη της Α' Λυκείου, στη συνέχεια όμως το υπουργείο αποφάσισε ότι θα πρέπει η ύλη να μικρύνει και να αναδιαταχθεί, για να μειωθεί - μας έλεγαν - η παραπαιδεία! Αποτέλεσμα, κεφάλαια όπως η βαρύτητα και οι συντηρητικές δυνάμεις (που μια εξ αυτών είναι η δύναμη του ελατηρίου) να φύγουν από τη διδακτέα ύλη του σχολείου. Το πόσο μειώθηκε η παραπαιδεία και το πόσο θα μειωθεί στη συνέχεια με αυτές τις πρακτικές είναι ολοφάνερο.
 
Και ενώ αυτά τα κεφάλαια δεν διδάσκονται στο σχολείο μπαίνουν ως θέματα στις πανελλήνιες. Τι μήνυμα όμως είναι αυτό για το γιο του αγρότη από την Καρδίτσα, για την κόρη του ψαρά από τη Λέσβο, για τα παιδιά του εργάτη της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης; Πολύ απλά, ότι πέρασε ο καιρός που τα παιδιά των εργατικών οικογενειών διεκδικούσαν δικαίωμα στη μόρφωση. 
 
Τώρα θα πρέπει να εγκαταλείψουν το Γενικό Λύκειο γιατί δεν τους παίρνει καθώς σε εποχή καπιταλιστικής κρίσης με 30% και πλέον πραγματική ανεργία, σε εποχή που και αυτό ακόμα το ψωμί των μαθητών να μοιάζει πολυτέλεια, τα φροντιστήρια που θα πρέπει να αρχίσουν από την Α' Λυκείου ελάχιστοι θα μπορούν να τα πληρώνουν. Οι υπόλοιποι θα πρέπει να στοιβαχτούν στη δήθεν «επαγγελματική εκπαίδευση», τρώγοντας το τυράκι της δυνατότητας απόκτησης, με εξετάσεις, επαγγελματικών δικαιωμάτων, στο μέλλον, ταυτόσημων με αυτά των υψηλότερων βαθμίδων εκπαίδευσης. 
 
Ταυτόχρονα όμως και ενώ σπρώχνονται τα παιδιά των εργατικών οικογενειών με όλους τους τρόπους στα ΕΠΑΛ, αφαιρείται η Φυσική από τη Β' Λυκείου των ΕΠΑΛ. Πώς λοιπόν ο απόφοιτος των ΕΠΑΛ ηλεκτρολόγος χωρίς θεωρητικό υπόβαθρο θα πετύχει στις εξετάσεις κατάρτισης; Πολύ απλά, δεν θα πετύχει και θα παραμείνει ένας πρακτικά ανειδίκευτος εργάτης των 400 ευρώ το μήνα. Αλλά αυτός είναι τελικά ο στόχος του υπουργείου.
 
Ταυτόχρονα με την πρακτική αυτή στέλνεται και ένα δεύτερο μήνυμα. Το δημόσιο σχολείο, το σχολείο για όλους, ένα δικαίωμα που κατακτήθηκε με αγώνες και αίμα, είναι άχρηστο καθώς το πιο σημαντικό είναι το φροντιστήριο. Καλλιεργείται συστηματικά η εντύπωση ότι τα παιδιά μας χάνουν την ώρα τους στο σχολείο, τη στιγμή που το μόνο που έχει σημασία είναι το φροντιστήριο. Στόχος μέσα από αυτή τη συνεχή απαξίωση είναι τελικά να καταργηθεί στην πράξη το δημόσιο σχολείο και να αφαιρεθεί εντελώς το δικαίωμα στη γνώση για τα παιδιά των εργατικών οικογενειών.
 
Αν, λοιπόν, θέλουμε να δούμε την πραγματική διάσταση των γεγονότων πέρα από δημοσιογραφικές κορόνες και κροκοδείλια δάκρυα για τους υποψηφίους, θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όλα αυτά που παρακολουθούμε είναι κινήσεις που στόχο έχουν τον αποκλεισμό από τη γνώση των λαϊκών οικογενειών και την επιστροφή σε ένα σχολείο ακόμα πιο ταξικό, ακόμα πιο διαφοροποιημένο, ένα σχολείο που η μόρφωση θα είναι προνόμιο των καπιταλιστών.

Μ. ΜΠΟΥΡΜΠΟΥΛΑΣ
Φυσικός
 
Πηγή: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου