Προτεινόμενο πρόγραμμα από τη Ζωή Παπαγεωργάκη
(γυμνάστρια - υποψήφια διδάκτορας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας)
Εισαγωγή
Η συμμετοχή των παιδιών σε αθλητικές
δραστηριότητες εγείρει το ζήτημα της παιδαγωγικής έγνοιας. Οι ενήλικοι που
συναναστρέφονται με παιδιά στο πλαίσιο του αθλητισμού οφείλουν να έχουν
στραμμένη την προσοχή τους στις ανάγκες τους και να τα υποστηρίζουν στην πορεία
ανάπτυξής τους. Ωστόσο ο πιο σημαντικός
ενήλικος στη ζωή του παιδιού είναι ο γονέας ή το άτομο που φέρει τη γονεϊκή ιδιότητα
για λογαριασμό του παιδιού. Αναγνωρίζεται ότι ο χώρος του αθλητισμού
κυριαρχείται από μία κουλτούρα επίδειξης και ελιτισμού που επηρεάζουν τη στάση
των γονέων απέναντι στα σπορ. Κατά συνέπεια τους οδηγεί στο να υιοθετούν υψηλές
προσδοκίες όσον αφορά το μέλλον των παιδιών τους στον αθλητισμό. Μέσα σε αυτό
το κλίμα δεν είναι εύκολο έργο για το γονέα να αξιολογήσει τη συμμετοχή του
παιδιού στον αθλητισμό από παιδαγωγική σκοπιά. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει
κάποια απόλυτη ή ξεκάθαρη απάντηση στον προβληματισμό που σχετίζεται με την
αξία του αθλητισμού για τα παιδιά και τους νέους. Παρόλα αυτά υπάρχει πάντα για
κάθε γονέα η δυνατότητα να ανακαλύψει τις αξίες εκείνες οι οποίες βοηθούν το
δικό του παιδί να αναπτυχθεί δια μέσου του αθλητισμού. Αυτό μπορεί να συμβεί
μέσα από μια μαθησιακή διαδικασία που θα προσφέρει τις προϋποθέσεις εκείνες
ώστε να καλλιεργηθεί η παιδαγωγική σχέση γονέα-παιδιού.
Σκοπός &
Στόχοι
Ο σκοπός
του παρόντος προγράμματος είναι να καλλιεργήσει την παιδαγωγική σχέση μεταξύ
γονέα και παιδιού στο πλαίσιο του αθλητισμού. Ο επιμέρους στόχος για το παιδί
είναι να του παρασχεθεί το κατάλληλο περιβάλλον έτσι ώστε να αυξηθεί το κίνητρό
του για συμμετοχή στον αθλητισμό και σε κάθε είδους φυσικές δραστηριότητες. Ο
επιμέρους στόχος για το γονέα είναι να ανακαλύψει την παιδαγωγική σημασία του
αθλητισμού και να αναγνωρίσει τις αξίες που απορρέουν από τη συμμετοχή στον
αθλητισμό πλαισιώνοντας με αυτές τη σχέση του με το παιδί του. Ο σκοπός και οι
στόχοι του προγράμματος αναμένεται να επιτευχθούν μέσα από μια βιωματική, διαδραστική
και αναστοχαστική διαδικασία.
Λεπτομέρειες του
προγράμματος
Το πρόγραμμα
είναι κατάλληλο για γονείς (ή κηδεμόνες) που συνοδεύουν το παιδί/τα παιδιά τους
ηλικίας από 4 έως 8 χρονών. Ο αριθμός των συμμετεχόντων εξαρτάται από τη χωρητικότητα
των υποδομών και τους κανόνες ασφαλείας, ωστόσο υποστηρίζεται ότι 6 δυάδες
γονέα-παιδιού είναι ο ανώτατος αριθμός που εξασφαλίζει την ποιότητα του
προγράμματος. Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί για περίοδο διάρκειας 5 εβδομάδων
και θα γίνει πράξη μέσα από την πραγματοποίηση 10 βιωματικών ενοτήτων διάρκειας
45 λεπτών η κάθε μία (δύο ενότητες κάθε εβδομάδα). Η εγκατάσταση που θα φιλοξενήσει
το πρόγραμμα μπορεί να είναι οποιαδήποτε κλειστή αίθουσα με ελεύθερο χώρο που
να επιτρέπει τις μετακινήσεις.
Κατά τη
διάρκεια των 7 πρώτων ενοτήτων θα πραγματοποιηθούν δραστηριότητες που
αναπτύσσουν τις ψυχοκινητικές δεξιότητες και ικανότητες των παιδιών και θα
δοθεί έμφαση σε έμμεσες μεθόδους μάθησης. Η συμμετοχή των γονέων θα ποικίλει
ανάλογα με τις δραστηριότητες των παιδιών (θα περιλαμβάνει πχ. παροχή βοήθειας
στα παιδιά για την εκτέλεση μιας δραστηριότητας, παράλληλη παρατήρηση,
παράλληλες αναστοχαστικές δραστηριότητες). Οι ενότητες θα οργανωθούν θεματικά
(πχ. τα επαγγέλματα, τα ζώα, η μηλιά και τα μήλα) και η δομή τους θα
απαρτίζεται από δύο ή τρία μέρη ανάλογα με το περιεχόμενο της ημέρας [ πχ. τρία
μέρη: Εισαγωγή (5 λεπτά), Κύριο μέρος (35 λεπτά), Κλείσιμο (5 λεπτά)].
Κατά τη διάρκεια των 3 τελευταίων ενοτήτων, ενώ το
περιεχόμενο και η δομή των ενοτήτων θα παραμείνουν τα ίδια, οι γονείς θα
κληθούν να αναλάβουν διδακτικό/συντονιστικό ρόλο σε σχέση με ολόκληρη την
ομάδα.
Αξιολόγηση &
Ανατροφοδότηση
Η διαδικασία αξιολόγησης του
προγράμματος βασίζεται στο διάλογο και στον αναστοχασμό. Αυτή η διαδικασία θα
παρέχει στους συμμετέχοντες –συμπεριλαμβανομένης και της συντονίστριας-
ευκαιρίες σε βάθος κατανόηση των παιδαγωγικών θεμάτων που συναντώνται στον
αθλητισμό μέσα από την προσωπική ματιά του καθενός. Για τα παιδιά, η αξιολόγηση
της παρακίνησής τους να συμμετέχουν στις δραστηριότητες θα πραγματοποιηθεί μέσα
από μια διαδικασία διαλόγου ανάμεσα στη συντονίστρια και στους γονείς. Επίσης η
συντονίστρια θα κρατά συστηματικά αναστοχαστικές σημειώσεις για κάθε ενότητα. Η
διαδικασία ανακάλυψης του παιδαγωγικού νοήματος του αθλητισμού από την πλευρά
των γονέων θα αυτο-αξιολογηθεί με τη χρήση αναστοχαστικού ημερολογίου. Επιπρόσθετα
μια δραστηριότητα ανατροφοδότησης θα πραγματοποιείται
σε κάθε ενότητα. Τέλος το πρόγραμμα περιλαμβάνει 3 επιπλέον ενότητες (45 λεπτών
η κάθε μία) με αξιολογικό/ανατροφοδοτικό χαρακτήρα. Οι 3 αυτές ενότητες θα
έχουν τη μορφή συναντήσεων όπου θα πραγματοποιηθεί διάλογος για θέματα
αξιολόγησης/ανατροφοδότησης του προγράμματος και θα λάβουν χώρα μία στην αρχή
του προγράμματος, μία στη μέση και μία στο τέλος.
|
Φεβρουάριος
2017
|
Μάρτιος 2017
|
Απρίλιος 2017
|
Βιωματικές
ενότητες
|
-
|
4/3 & 5/3
|
11/3 & 12/3
|
18/3
&19/3
|
25/3 &26/3
|
1/4 & 2/4
|
Ενότητες
αξιολόγησης/ανατροφοδότησης
|
26/2
|
19/3
|
8/4
|
|
|
|
|
|
|
|