Φαίνεται λοιπόν ότι ο κ. Μπαλτάς δεν είχε και άδικο όταν δήλωσε "....Η κιμωλία και ο πίνακας είναι οργανική επέκταση των
παραπάνω. Ακόμη κι αν -ή επειδή- είναι κακής ποιότητας και λερώνουν.
Προτζέκτορες, επιδιασκόπια και λοιπά υποκατάστατα αποστειρώνουν τη διδακτική
σχέση. Την εξαϋλώνουν τείνοντας τελικά να την καταργήσουν."
Οι μαθητές και οι ενήλικοι που γράφουν με το
χέρι, αντί να πληκτρολογούν, μαθαίνουν καλύτερα, υποστηρίζουν Νορβηγοί
ερευνητές, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύονται στο επιστημονικό έντυπο
Advances in Haptics.
Το ίδιο συμβαίνει και με όσους διαβάζουν από ένα βιβλίο,
αντί από μια οθόνη, σύμφωνα με τη νορβηγική έρευνα, η οποία έρχεται να
αναδείξει τη σημασία των παραδοσιακών μεθόδων μάθησης, που τείνουν να εκλείψουν
στη σύγχρονη κοινωνία λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων.
Εξάλλου μια δεύτερη αμερικανική έρευνα διαπίστωσε ότι οι
μαθητές που μετά το διάβασμα, καλούνται να κάνουν τεστ απομνημόνευσης σε σχέση
με αυτά που διάβασαν, θυμούνται περισσότερα πράγματα και έχουν καλύτερες
επιδόσεις σε σχέση με όσους διαβάζουν ξανά και ξανά το ίδιο μάθημα ή με όσους
φτιάχνουν αναλυτικά διαγράμματα για να θυμούνται τι διάβασαν πριν.
Οι ερευνητές με επικεφαλής την καθηγήτρια Αν Μάνγκεν του
Πανεπιστημίου Στάβανγκερ, έκαναν πειράματα με δύο ομάδες εθελοντών, οι οποίοι
κλήθηκαν να μάθουν να γράφουν σε μια γλώσσα με άγνωστο αλφάβητο, η οποία
περιλάμβανε 20 γράμματα.
Η μια ομάδα έπρεπε να μάθει να γράφει με το χέρι διαβάζοντας
από βιβλίο και η άλλη με πληκτρολόγιο υπολογιστή διαβάζοντας από οθόνη.
Μετά από ενάμιση μήνα, τα τεστ έδειξαν ότι όσοι είχαν μάθει
με τον παλιό τρόπο να διαβάζουν και να γράφουν, δηλαδή με το βιβλίο και το χέρι
τους, τα πήγαν καλύτερα σε σχέση με