3 Pierrepoint Road
Telephone: 00442089926156
LONDON W3 9JR
Fax: 00442089934373
E-mail: grteachass@googlemail.com
Αριθμ. Πρωτ. 16
Λονδίνο, 25/3/2010
Προς: Υπουργό Παιδείας κα Διαμαντοπούλου
Κοιν. :
■Γραφείο Πρωθυπουργού κ.Παπανδρέου
■Διευθύντρια ΙΠΟΔΕ κα Ρωξάνη Ελευθεριάδου
■Υφυπουργό Παιδείας κα Χριστοφιλοπούλου
■Γραφείο Εκπαίδευσης Λονδίνου
■Συντονιστή ΣΑΕ Γ. Αμαραντίδη
■Πρέσβη κ. Σάντη
■Γενικό Πρόξενο κ. Παντζόπουλο
■Σύλλογο Γονέων Γυμνασίου- Λυκείου
■Σύλλογο Γονέων Δημοτικού – Νηπιαγωγείου
■ΕΦΕΠΕ
■Κυπριακή Εκπαιδευτική Αποστολή
■Ανεξάρτητα Ελληνικά Σχολεία Λονδίνου
■Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Συλλόγων Ελλήνων Κυπρίων Αγγλίας
■Ανεξάρτητα Ελληνικά Σχολεία Αγγλίας
■Κεντρικό Εκπαιδευτικό Συμβούλιο
■Σύλλογο Εκπαιδευτικών Κ.Ε.Α.
■Παροικιακές Εφημερίδες «Ελευθερία», «Παροικιακή»
■Εφημερίδες «Ελευθεροτυπία», «Καθημερινή», «Αγγελιοφόρος», «Έθνος»,«Ριζοσπάστης»
Θέμα: « Ερωτήματα για τις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας σχετικά με την Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στη Μ. Βρετανία»
Κυρία Υπουργέ
Με την παρούσα επιστολή επιχειρούμε να σας μεταφέρουμε την αναστάτωση, την απογοήτευση και την οργή που επικρατεί στο χώρο των φορέων της Ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στη χώρα απόσπασής μας.
Γονείς, εκπαιδευτικοί και μαθητές νιώθουμε ότι το ελληνικό κράτος στοχεύει στο κλείσιμο των ελληνικών σχολείων στη Μ. Βρετανία και στη σταδιακή κατάργηση της στελέχωσης των παροικιακών σχολείων από αποσπασμένους Έλληνες εκπαιδευτικούς.
Τα στοιχεία που μας οδηγούν στα παραπάνω συμπεράσματα είναι τα εξής:
Α) Η δραματική περικοπή των ποσών που αποστέλλονται στο Ελληνικό Γυμνάσιο – Λύκειο, το Δημοτικό και το Νηπιαγωγείο για το 2010.
Η μείωση αυτή φτάνει στο 67% για το Γυμνάσιο-Λύκειο και στο 50% για το Δημοτικό και Νηπιαγωγείο.
Ενδεικτικά για το Γυμνάσιο εγκρίθηκε το ποσό των 78.000 λιρών, ενώ η πρόταση της σχολικής επιτροπής ήταν 264.000 λίρες. Αυτό σημαίνει ότι το Γυμνάσιο δεν θα έχει τα απαιτούμενα χρήματα ούτε για να πληρώσει τα ενοίκιά του και το Δημοτικό – Νηπιαγωγείο δε θα μπορεί να καλύψει ούτε τα απολύτως αναγκαία έξοδα.
Επιπλέον, και στις δύο βαθμίδες θα είναι αδύνατη η πρόσληψη καθηγητών και ειδικοτήτων, απολύτως αναγκαίων για τη λειτουργία των σχολείων, αφού παραλείπονται κωδικοί που αφορούν σε αμοιβές προσωπικού.
Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να προτιμήσουν πολλοί γονείς να στείλουν τα παιδιά τους σε αγγλικά ημερήσια σχολεία, για να μη στερηθούν τη διδασκαλία απαραίτητων διδακτικών αντικειμένων. Μοιραία, η συρρίκνωση του αριθμού των μαθητών, θα επιφέρει την περαιτέρω υποβάθμιση και το κλείσιμο των σχολείων στο άμεσο μέλλον.
Β) Η πρόθεση του ΥΠΕΠΘ για μείωση των τμημάτων ή/και συνολικά παροικιακών σχολείων
Η πρόθεση αυτή διαφαίνεται στις ανακοινώσεις που μας διαβίβασε πρόσφατα το Γραφείο Εκπαίδευσης Λονδίνου, στις οποίες αναφέρεται ότι πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένοι κατώτατοι αριθμοί μαθητών σε κάθε τμήμα, αλλιώς τα τμήματα θα καταργούνται.
Χωρίς να έχουμε αντίρρηση για τον αριθμό των παιδιών στις μικρότερες τάξεις, αφού τόσοι είναι πάνω κάτω οι μαθητές στις τάξεις που διδάσκουμε, αναρωτιόμαστε τι θα γίνει αν απαιτηθούν τουλάχιστον 12 μαθητές για να λειτουργήσουν τα τμήματα των μεγαλύτερων τάξεων και των ενηλίκων.
Στην Αγγλία, μετά από προσπάθειες χρόνων από τους φορείς της Ελληνόγλωσσης Εκπαίδευσης, η ελληνική γλώσσα συμπεριλαμβάνεται στα 5 μαθήματα επιλογής, από τα οποία προκύπτει ο βαθμός του απολυτηρίου της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (GCSE). Το απολυτήριο αυτό αποτελεί το κριτήριο εισαγωγής του μαθητή στα κολέγια. Στη συνέχεια, κατά τη διάρκεια της φοίτησής του στο κολέγιο, ο σπουδαστής μπορεί και πάλι να δώσει εξετάσεις στην ελληνική γλώσσα, σε ανώτερο επίπεδο (Α και Α+ Level), ως ένα από τα 3 μαθήματα για την εισαγωγή του στο Πανεπιστήμιο.
Αυτή η πραγματικά πολύ σπουδαία «κατάκτηση» της Ελληνικής και Κυπριακής Εκπαιδευτικής Αποστολής και των τοπικών φορέων κινδυνεύει να χαθεί άμεσα, αν καταργηθούν τα συγκεκριμένα τμήματα λόγω μικρότερου από τον απαιτούμενο αριθμού μαθητών.
Το ίδιο θα συμβεί και με τα τμήματα ενηλίκων, τα οποία δημιουργήθηκαν με πολύ κόπο από τους εκπαιδευτικούς των αποστολών και τις σχολικές επιτροπές, κυριολεκτικά από το μηδέν και χωρίς καμία ουσιαστική βοήθεια σε εκπαιδευτικό υλικό και εξειδικευμένη γνώση από το ελληνικό κράτος. Στα τμήματα αυτά φοιτούν κυρίως Άγγλοι ή ομογενείς που θέλουν να ενισχύσουν τις γνώσεις τους στην ελληνική γλώσσα, άνθρωποι που δείχνουν αγάπη για την χώρα μας και καθετί ελληνικό.
Πώς νομίζετε ότι θα αισθανθούν για την Ελλάδα, αν τους πούμε ότι τα τμήματα στα οποία φοιτούν καταργούνται γιατί δεν συμπλήρωναν το μαγικό αριθμό των 12 σπουδαστών;
Γ) Η ανανέωση των αποσπάσεων
Όπως είναι γνωστό, όσα χρόνια οι αποσπάσεις των εκπαιδευτικών είναι 3ετείς και ανανεώνονται για 1+1 ακόμα χρόνια. Όλοι όσοι αποσπαστήκαμε στο εξωτερικό, ήρθαμε με αυτή την προοπτική και οργανώσαμε τις ζωές μας ανάλογα.
Το τελευταίο διάστημα κυκλοφορεί η φήμη για τη μη ανανέωση των αποσπάσεων μετά την 3ετία, με στόχο τη μείωση του συνολικού αριθμού των αποσπασμένων στο εξωτερικό εκπαιδευτικών. Κατά πόσο αληθεύει αυτή η φημολογία; Σκοπεύει το Υπουργείο να εξαναγκάσει σε πρόωρη επιστροφή τους μισούς από τους ήδη αποσπασμένους συναδέλφους;
Έχετε αναλογιστεί τι σημαίνει αυτό για τον προσωπικό και οικογενειακό τους προγραμματισμό;
Έχετε σκεφτεί ότι σε μια τέτοια περίπτωση οι συνάδελφοι θα είναι υποχρεωμένοι να καταβάλουν χιλιάδες ευρώ ως αποζημίωση για αθέτηση όρων των συμβολαίων ενοικίασης στους ιδιοκτήτες των σπιτιών των οποίων ενοικιάζουν, για πρόστιμα στις εταιρίες τηλεφώνου, ηλεκτρικού, γκαζιού, ή ότι θα χάσουν τα χρήματα των εισιτηρίων του καλοκαιριού, που όλοι εκδίδουμε νωρίτερα για να πετύχουμε πιο οικονομικές τιμές;
Δ) Η ανανέωση των παρατάσεων πέραν της 5ετίας
Ανάλογες φήμες κυκλοφορούν για την διακοπή της απόσπασης των εκπαιδευτικών, που υπηρετούν πέραν της 5ετίας, χωρίς επιμίσθιο, με σύζυγο που εργάζεται στη χώρα απόσπασης.
Σκοπεύει το Υπουργείο να εξαναγκάσει τους συναδέλφους αυτούς να επιστρέψουν στην Ελλάδα, αφήνοντας τις οικογένειές τους στην Αγγλία; Και για πόσο ακόμα οι άνθρωποι αυτοί θα είναι όμηροι προσωπικών διαθέσεων και επιλογών των αρμοδίων, χωρίς να υπάρχει ένα συγκεκριμένο θεσμικό πλαίσιο που να ορίζει ρητά τη νομιμότητα της απόσπασής τους ή όχι;
Ε) Η μείωση του αριθμού των ειδικοτήτων
Η συγκεκριμένη πρόθεση καταγράφεται με σαφήνεια στις πρόσφατες ανακοινώσεις του Γραφείου Εκπαίδευσης Λονδίνου.
Για να καλυφθεί το ωράριο του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου, από έναν μόνο γυμναστή ή μια μουσικό για παράδειγμα, θα πρέπει να γίνει υπέρβαση των προβλεπόμενων ωρών εργασίας του εκπαιδευτικού ή/και μείωση των ωρών του αντικειμένου του στα σχολεία. Πόσο νόμιμες και πόσο παιδαγωγικά θεμιτές είναι αυτές οι ενέργειες;
Στ) Η κατάργηση των οδοιπορικών για τις μετακινήσεις των εκπαιδευτικών σε απομακρυσμένα σχολεία. Σε ορισμένα απομακρυσμένα από την πόλη του Λονδίνου σχολεία, διατίθενται για 1 ή 2 βάρδιες εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε άλλα παροικιακά σχολεία μέσα στο Λονδίνο. Με τη διακοπή της καταβολής των οδοιπορικών στους εκπαιδευτικούς που εργάζονται σε αυτά, τα σχολεία θα κλείσουν άμεσα, αφού δεν θα μπορούν να καλύψουν τα έξοδα μετάβασης.
Ζ) Η δραματική μείωση του συνολικού εισοδήματος των εκπαιδευτικών
Αφήσαμε τελευταία τα οικονομικά θέματα, γιατί οι πρόσφατες σχετικές εξελίξεις δείχνουν από μόνες τους τις προθέσεις του Ελληνικού κράτους για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό. Οι αποφάσεις φυσικά λαμβάνονται από το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά από την ηγεσία του ΥΠΕΠΘ δεν έγινε καμία προσπάθεια στήριξης των αιτημάτων των εκπαιδευτικών.
Πέρα λοιπόν από την απρόσμενη, άδικη και παράλογη μείωση των ήδη απαράδεκτα χαμηλών μισθών μας, που οδηγεί σε απώλειες 10% σε σχέση με τα περσινά μας έσοδα στην Ελλάδα, ερχόμαστε αντιμέτωποι με το φάσμα της μείωσης του καθαρού επιμισθίου κατά 30% τουλάχιστον.
Αυτό σημαίνει ότι ένας εκπαιδευτικός αποσπασμένος στην Αγγλία, με 20 χρόνια υπηρεσίας, θα παίρνει λιγότερα από 18.000 ευρώ το χρόνο στην Ελλάδα και λιγότερες από 1000 λίρες (περίπου 1.080 ευρώ) το μήνα στην Αγγλία.
Έχουμε στείλει στο Υπουργείο πολλές επιστολές με τα οικονομικά μεγέθη και τα βασικά έξοδα στη χώρα απόσπασής μας. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το μέσο ενοίκιο στο Λονδίνο είναι 750 λίρες, ο δημοτικός φόρος 120, οι υπόλοιποι λογαριασμοί και τα έξοδα μετακίνησης πάνω από 150 λίρες. Αντίστοιχοι αριθμοί ισχύουν και για τις άλλες χώρες απόσπασης.
Δε νομίζουμε ότι χρειάζεται κάτι άλλο για να πεισθούμε ότι το ελληνικό κράτος μας εξαναγκάζει σε άμεση επιστροφή, ενώ ταυτόχρονα αποτρέπει κάθε εκπαιδευτικό με βασικές γνώσεις μαθηματικών και στοιχειώδη επαφή με την πραγματικότητα από την προσπάθεια για απόσπασή του στο εξωτερικό.
Αποκαλύπτεται/διαπιστώνεται μια σαφής και μονομερής αθέτηση των όρων της συμφωνίας-τοποθέτησης ανάμεσα στο δημόσιο και τους ήδη αποσπασμένους εκπαιδευτικούς. Έχουμε εγκλωβιστεί αδικαιολόγητα και βάναυσα σε μια ιδιαίτερα δυσάρεστη κατάσταση, αφού με άλλους όρους επιλέξαμε την απόσπασή μας στο εξωτερικό και με άλλους, επαχθέστερους όρους υποχρεωνόμαστε να την συνεχίσουμε, χωρίς να προβλέπεται ούτε καν μια μεταβατική περίοδος. Μας προκαλεί αλγεινή εντύπωση και αγανάκτηση το γεγονός ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, απορρίπτει κατηγορηματικά και δεν ασχολείται καν με τα απολύτως λογικά και δίκαια αιτήματά μας, τη στιγμή που οι υπόλοιποι υπουργοί προσπαθούν με κάθε τρόπο να βρουν λύσεις στα προβλήματα εργαζομένων των υπουργείων τους.
Κυρία Υπουργέ, δεν περιμένουμε από τους τεχνοκράτες και τους λογιστές, οι οποίοι χαράζουν την οικονομική και την πολιτική πορεία της χώρας, να αντιληφθούν από μόνοι τους τη σπουδαιότητα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό. Από όσους όμως εργάζονται στο δικό μας Υπουργείο, όχι μόνο περιμένουμε αλλά και απαιτούμε να τη στηρίξουν με όποιο τρόπο μπορεί ο καθένας και στο μεγαλύτερο βαθμό.
Από εσάς προσωπικά, ζητάμε στήριξη και προώθηση των απόψεών μας προς κάθε κατεύθυνση, κατανόηση της δεινής θέσης στην οποία έχουμε περιέλθει και κάθε δυνατή ενέργεια για να αποτραπεί η απαξίωση και η κατάργηση του έργου μας.
Περιμένουμε ακόμα να ενημερώσετε με ειλικρίνεια κι εμάς αλλά και όσους σχεδιάζουν να αποσπαστούν στο μέλλον, για τις προθέσεις και τις πολιτικές που σχεδιάζετε να εφαρμόσετε σχετικά με την ελληνόγλωσση εκπαίδευση στο εξωτερικό, ώστε για να αξιολογήσουμε την όποια συμμετοχή μας ή μη σε αυτήν την προσπάθεια.
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Μ. Βρετανίας
Πηγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου