Τετάρτη 29 Δεκεμβρίου 2010

Σημεία από τη συνέντευξη της Υπουργού Παιδείας στον ΣΚΑΙ 100,3

Σχετικά με τις συγχωνεύσεις:
Το θέμα των συγχωνεύσεων εξυπηρετεί την πολιτική του Νέου Σχολείου και την εφαρμογή της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Καταργούνται έξι οργανισμοί και δημιουργούνται δύο νέοι οργανισμοί. Ο ένας αφορά στην  υποστήριξη του Υπουργείου στο παιδαγωγικό, επιμορφωτικό και ερευνητικό του έργο και ο δεύτερος οργανισμός υποστηρίζει  το Υπουργείο σε όλο το ψηφιακό του έργο – που είναι πολύ μεγάλο,  καθώς  το Ψηφιακό Σχολείο και στην Ελλάδα είναι πλέον προτεραιότητα- και το εκδοτικό έργο.
Σχετικά με τα βιβλία:
Η διαδικασία που ακολουθείται σήμερα για το εκδοτικό έργο είναι η εξής: εγκρίνονται τα βιβλία από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και στη συνέχεια ο Οργανισμός Εκδόσεων Διδακτικών Βιβλίων κάνει διαγωνισμούς και αναθέτει σε τυπογραφεία τις εκδόσεις των βιβλίων.
Τα βιβλία και τα συγγράμματα δίνονται στους μαθητές και τους φοιτητές δωρεάν  και δεν τίθεται κανένα ζήτημα αλλαγής.
Γίνονται όλες οι αναγκαίες τομές και κινήσεις, ώστε να υπάρξει σεβασμός και προς το βιβλίο και προς το δημόσιο χρήμα. Χρειάζεται μια κουλτούρα σεβασμού στο βιβλίο. Δεν σημαίνει ότι επειδή το βιβλίο δίνεται δωρεάν από το Υπουργείο Παιδείας, πρέπει να πετιέται ή να καίγεται. Ο μαθητής πρέπει να σέβεται το βιβλίο,  για αυτό και έχουμε στείλει εγκύκλιο στα σχολεία, ώστε να διακριθούν εκείνα τα σχολεία και οι μαθητές που θα παρουσιάσουν στο τέλος της χρονιάς τα βιβλία τους σε άριστη κατάσταση, ώστε να μπορούν να επαναχρησιμοποιηθούν.
Η λογική είναι ο σεβασμός του μαθητή προς το βιβλίο του και του πολίτη προς το κράτος, το οποίο πληρώνει αυτό το βιβλίο, ώστε να κάνουμε την καλύτερη και πιο συνετή διαχείριση.
Να επαναλάβω ότι από πουθενά δεν προκύπτει η κατάργηση των δωρεάν βιβλίων. Αντιθέτως τονίζουμε ρητά ότι συνεχίζεται η εκδοτική δραστηριότητα και ότι τα βιβλία δίνονται στους μαθητές δωρεάν.
Σχετικά με τα πειραματικά σχολεία:
Τα πειραματικά και πρότυπα σχολεία αντιμετωπίζονται με το πνεύμα και τις ανάγκες της εποχής. Έπαιξαν το ρόλο τους σε άλλες εποχές, με σημαντικά αποτελέσματα και σήμερα τα χρειαζόμαστε και πάλι.
Οι πολιτικές στην Παιδεία πρέπει να έχουν ένα πειραματικό στάδιο. Πρέπει να δοκιμάζουμε διαφορετικές μεθόδους, διαφορετικούς τρόπους διοίκησης του σχολείου, διαφορετική χρήση του εκπαιδευτικού υλικού. Δεν γίνεται απλά να σχεδιάζουμε ένα νόμο και να τον εφαρμόζουμε σε όλα τα σχολεία.
Tα πειραματικά και πρότυπα σχολεία θα χρησιμοποιηθούν και θα λειτουργήσουν ως πιλοτικά παραδείγματα, που καθένα θα έχει ελευθερία στη λειτουργία του, διαφορετικό διοικητικό μοντέλο και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν ελευθερία στο πρόγραμμα και στις μεθόδους που θα χρησιμοποιούν. Τα σχολεία αυτά θα λειτουργήσουν και ως «κυψέλες Αριστείας», δίνοντας τη δυνατότητα στα παιδιά με ιδιαίτερες ικανότητες να τις αναπτύξουν. Για αυτό εισάγουμε το θεσμό των ομίλων - Μαθηματικών, Αρχαίων Ελληνικών, Φυσικών Επιστημών ή Τέχνης – όπου παιδιά με ιδιαίτερες δυνατότητες θα μπορούν να αφιερώνονται και να επενδύουν στο αντικείμενο όπου έχουν έφεση, γιατί είναι σημαντικό να αναπτυχθεί το θέμα της Αριστείας. 
Όλα τα πειραματικά και πρότυπα σχολεία θα συνδέονται με τα αντίστοιχα Παιδαγωγικά Τμήματα. Για πρώτη φορά θα δημιουργηθούν και δύο πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια και θα συνδεθούν με τα ΤΕΙ.
Η λογική του πειραματικού και προτύπου σχολείου είναι να δημιουργούνται άριστες πρακτικές που θα διαχέονται στη συνέχεια σε όλα τα σχολεία. Για αυτό και κάθε πειραματικό σχολείο θα συνδέεται με ένα δίκτυο σχολείων, όπου θα διαχέονται όλες οι καλές πρακτικές. Το σημαντικό είναι να λειτουργήσουν καταλυτικά για όλο το χώρο της Εκπαίδευσης.     
Τα σχολεία αυτά θα έχουν ένα επιστημονικό συμβούλιο, όπου θα συμμετέχουν πρόσωπα από το Πανεπιστήμιο και εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα έχουν τη δυνατότητα να δοκιμάζουν πρακτικές και θα εμπλέκονται και σύλλογοι αποφοίτων και γονέων.
Θα μπορούν να αυξάνουν το ωράριό τους, να αναπτύσσουν απογευματινές δραστηριότητες, να δημιουργούν ομίλους σε συνεργασία με άλλα σχολεία, να δοκιμάζουν νέες τεχνικές, να φέρνουν περισσότερη «κοινωνία» μέσα στο σχολείο και να κάνουν διαφόρων ειδών συνεργασίες με κοινωνικούς φορείς.
Στόχος είναι να δημιουργήσουμε μοντέλα που δεν θα είναι ίδια – δεν χρειαζόμαστε απόλυτη ομοιομορφία – και που θα μπορούν να διαδίδονται ως άριστες πρακτικές. Να υπάρχουν σχολεία που, μετά από αξιολόγηση, να μπορούν να εντάσσονται σε αυτό το θεσμό.
Η επιλογή των μαθητών στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, στο δημοτικό θα γίνεται με κλήρωση, μετά από ευρεία ενημέρωση του κοινού. Στη συνέχεια θα γίνεται με βάση τις επιδόσεις του παιδιού. Οι δάσκαλοι θα πρέπει να θέτουν ένα όριο επιδόσεων κάτω από το οποίο ένας μαθητής δεν θα μπορεί να συνεχίσει στο πειραματικό σχολείο. Θα υπάρχουν λοιπόν ή εξετάσεις ή τεστ δεξιότητας, ανάλογα με το τι θα επιλέγει κάθε σχολείο.
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου