Με την ελπίδα ότι θα συνεχίσει την καλή του πορεία και δε θα χαθεί στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης σας παροσιάζουμε ένα ξεχωριστό σχολείο, το Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα, σπάνιο στα παγκόσμια δεδομένα, γιατί
συνδυάζει τον δημόσιο χαρακτήρα και την ταυτότητα της γενικής παιδείας με
τρεις καλλιτεχνικές κατευθύνσεις (εικαστικά, θέατρο-κινηματογράφος, χορός). Μπορείτε επίσης να πάρετε και μια γεύση από την πολύ καλή δουλειά που γίνεται εκεί. Συγχαρητήρια σε όλους!
Πολλές φορές θέλουμε απλώς κάποιον να μας πει: «Γράψε! Έχεις προθεσμία μέχρι τότε, γράψε διήγημα, ποίημα ή θεατρικό έργο. Θέμα; Ελεύθερο!». Στην αρχή μπορεί να παγώσεις μπροστά στο λευκό χαρτί. Ύστερα όμως όλο και κάτι θα σκαρφιστείς. Κι αν αρχίσεις και διαβάζεις ιστορίες άλλων μαθητών, βιβλία για το θέμα που σε καίει, αν έρθουν συγγραφείς στο σχολείο σου να σε εμπνεύσουν για την περιπέτεια της γραφής και αν έχεις δύο καθηγήτριες παθιασμένες με το Λογοτεχνικό Εργαστήρι* που έχουν στήσει στο σχολείο σου, τότε σίγουρα θα γράψεις! Και θα περάσεις πολύ όμορφα. Ε, αυτό συμβαίνει εδώ και 6 χρόνια στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα. Αποτέλεσμα: η πρώτη έκδοσή του με 29 εφηβικά κείμενα (διηγήματα-ποιήματα-θεατρικά έργα), που βραβεύτηκαν κατά την πενταετία 2008-2013 στον Λογοτεχνικό Διαγω-νισμό της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής. Το βιβλίο εικονογραφείται με έργα μαθητών του ίδιου σχολείου.
• «Ακολούθησα κατεύθυνση χορού, αλλά ασχολούμαι και με το
θέατρο, παίζω σε επαγγελματικές παραστάσεις. Στο σχολείο κάνουμε κλασικό και
σύγχρονο χορό, καθώς και παρα-δοσιακούς χορούς. Εγώ αγαπώ περισσότερο τον
κλασικό. Θα σπουδάσω στο εξωτερικό. Γιατί; Ε, δύσκολα εδώ… Αυτό που μου αρέσει
πιο πολύ στο σχολείο μας είναι το κλίμα που υπάρχει μεταξύ μας. Δεν έχει το
ρατσισμό και τη βία που συναντάς σε άλλα σχολεία. Και οι καθηγητές
ενδιαφέρονται για τη δουλειά τους. Τι θα έλεγα στον υπουργό Παιδείας αν τον
συναντούσα; Ε, μάλλον θα έστηνα ένα μικρό θεατρικό, ένα debate... Θα μου άρεσε
η ιδέα να υπάρξουν και άλλα καλλιτεχνικά σχολεία στην Ελλάδα. Ίσως να μπαίνεις
και χωρίς εξετάσεις!» Ορφέας, Γ΄ Γυμνασίου, κατεύθυνση χορού
• «Το αγαπώ πολύ το σχολείο μας. Είναι και οι καθηγητές που
ενδιαφέρονται και που όλα τα παιδιά έχουμε κάτι κοινό, μας ενώνει η
καλλιτεχνική μας φύση. Σε άλλα σχολεία υπάρχει όλος αυτός ο ανταγωνισμός μεταξύ
των παιδιών, ποιος είναι πιο όμορφος, πιο δημοφιλής κ.λπ. Εδώ δεν υπάρχουν
τέτοια. Στην αρχή κάνεις παρέα με τους μαθητές της ίδιας κατεύθυνσης. Μετά
ανακατευόμαστε… Μερικές φορές δεν προλαβαίνουμε να κάνουμε και τα μαθήματα της
γενικής παιδείας, και τα καλλιτεχνικά. Έχουμε διπλή δουλειά, βλέπετε. Και αν
μείνεις σε ένα καλλιτεχνικό μάθημα, φεύγεις από το σχολείο εντελώς! Τι θα έλεγα
στον υπουργό Παιδείας; Να απλοποιήσει την ύλη. Εγώ θα σπουδάσω στην Ιταλία. Οι
Έλληνες που σπουδάζουν έξω διακρίνονται για το υψηλό τους επίπεδο!» Λίλα, Γ΄
Γυμνασίου, κατεύθυνση εικαστικών
Πολλές φορές θέλουμε απλώς κάποιον να μας πει: «Γράψε! Έχεις προθεσμία μέχρι τότε, γράψε διήγημα, ποίημα ή θεατρικό έργο. Θέμα; Ελεύθερο!». Στην αρχή μπορεί να παγώσεις μπροστά στο λευκό χαρτί. Ύστερα όμως όλο και κάτι θα σκαρφιστείς. Κι αν αρχίσεις και διαβάζεις ιστορίες άλλων μαθητών, βιβλία για το θέμα που σε καίει, αν έρθουν συγγραφείς στο σχολείο σου να σε εμπνεύσουν για την περιπέτεια της γραφής και αν έχεις δύο καθηγήτριες παθιασμένες με το Λογοτεχνικό Εργαστήρι* που έχουν στήσει στο σχολείο σου, τότε σίγουρα θα γράψεις! Και θα περάσεις πολύ όμορφα. Ε, αυτό συμβαίνει εδώ και 6 χρόνια στο Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα. Αποτέλεσμα: η πρώτη έκδοσή του με 29 εφηβικά κείμενα (διηγήματα-ποιήματα-θεατρικά έργα), που βραβεύτηκαν κατά την πενταετία 2008-2013 στον Λογοτεχνικό Διαγω-νισμό της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Αττικής. Το βιβλίο εικονογραφείται με έργα μαθητών του ίδιου σχολείου.
Μια πρόγευση του βιβλίου…
«Χωρίς τίτλο»
Μια εικόνα είναι μια ψηφίδα.
Κάθε ψηφίδα είναι διαφορετική.
Πολλές ψηφίδες είναι ένα ψηφιδωτό.
Πολλά ψηφιδωτά είναι ένα μωσαϊκό.
Πολλά μωσαϊκά ο κόσμος
και ο κόσμος είναι ένας κόκκος άμμου
μέσα στο άπειρο.
Περσεφόνη Ζυγομαλά,
Α΄ Γυμνασίου
Η ταυτότητα του Καλλιτεχνικού Σχολείου Γέρακα
«Είναι ένα από τα τρία Καλλιτεχνικά Σχολεία της Ελλάδας
(λειτουργεί ένα ακόμη στη Θεσσαλονίκη και ένα στο Ηράκλειο). Ιδρύθηκαν πριν από
10 χρόνια και, παρά τις προσδοκίες που καλλιέργησαν σε μαθητές και γονείς,
παραμένουν ακόμα μόνο… τρία. Και, δυστυχώς, αντιμετωπίζουν αρκετά πρακτικά
προβλήματα. Είναι μοναδικά στα ευρωπαϊκά και παγκόσμια δεδομένα, γιατί
συνδυάζουν τον δημόσιο χαρακτήρα και την ταυτότητα της γενικής παιδείας με
τρεις καλλιτεχνικές κατευθύνσεις (εικαστικά, θέατρο-κινηματογράφος, χορός).
Η κ. Βασιλοπούλου, φιλόλογος στο Καλλιτεχνικό Σχολείο
Γέρακα, μας είπε: «Το σχολείο μας είναι ανοιχτό στην κοινωνία. Συνεργαζόμαστε
με πολλούς φορείς των γραμμάτων και των τεχνών και με κοινωνικούς φορείς.
Συμμετέχουμε σε ευρωπαϊκά και διεθνή προγράμματα, όπου οι μαθητές μας κατακτούν
βραβεία και διακρίσεις. Και βέβαια, μην ξεχνάμε ότι δεν είναι μόνο φυτώριο των
αυριανών καλλιτεχνών, αλλά και των επιστημόνων. Κάθε χρόνο έχουμε πολλούς
επιτυχόντες σε ανώτατες σχολές. Αν και προσωπικά θεωρώ ότι το πιο σημαντικό
στοιχείο που κάνει το Καλλιτεχνικό να διαφέρει από τα υπόλοιπα, ιδιωτικά ή
δημόσια, είναι το εξής: μέσω της εκτόνωσης και της ψυχικής καλλιέργειας που προσφέρει
η τέχνη, έχουμε ελάχιστες παραβατικές συμπεριφορές και επεισόδια σχολικού
εκφοβισμού. Μακάρι τα μαθήματα καλλιτεχνικής παιδείας, που είναι προνόμιο μόνο
των μαθητών των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, να γενικεύονταν σε όλα τα
σχολεία!»
Οι μαθητές του μας είπαν:
• «Παρακολουθούσα τη δράση του σχολείου από καιρό και
αποφάσισα ότι εκεί ήθελα να πάω! Οι εξετάσεις στο θέατρο πώς ήταν; Έπρεπε να
απαγγείλω ένα ποίημα, όποιο ήθελα. Άνοιξα τα “Άπαντα” του Σεφέρη. Διάλεξα τη
“Ρίμα”. Και ύστερα έπρεπε να κάνουμε έναν αυτοσχεδιασμό. Λατρεύω τον
κινηματογράφο. Έπαιξα έναν τύπο που πηγαίνει στο σινεμά, σπρώχνεται για να
μπει, μπαίνει και τελικά πνίγεται από το ποκ κορν! Ηθικό δίδαγμα; Αν είναι στο
κάρμα σου!... Τι μου αρέσει πιο πολύ στο σχολείο αυτό; Ότι το αγαπάμε όλοι
πολύ. Ενωνόμαστε στα δύσκολα. Δεν το εγκαταλείπουμε. Εγώ, π.χ., όταν δε μας
βάζουν πούλμαν, αναγκάζομαι να έρθω από τα Κάτω Πατήσια στον Γέρακα.
Περιπέτεια. Αλλά δεν το βάζουμε κάτω. Και τα πούλμαν… μάλλον δε θα τα έχουμε
πια. Νίκος, Γ΄ Γυμνασίου, κατεύθυνση θεάτρου-κινηματογράφου
• «Θέλω να γίνω παιδοψυχίατρος. Θα αξιοποιώ την τέχνη ως
θεραπευτικό μέσο, όπως στη δραματοθεραπεία. Το σχολείο μας δε σε προετοιμάζει
μόνο για τις καλλιτεχνικές σχολές. Είναι δυνατό και στα άλλα μαθήματα. Οι δύο
πρώτες χρονιές ήταν λίγο δύσκολες. Πάντως μου άνοιξε νέες προοπτικές αυτό το
σχολείο. Στο Λογοτεχνικό Εργαστήρι συμμετείχα από τη δεύτερη χρονιά της
λειτουργίας του. Μου άρεσε να γράφω κι έβγαζα το άχτι μου στην Έκθεση. Ήθελα
όμως, συμμετέχοντας στον λογοτεχνικό διαγωνισμό της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας
Ανατ. Αττικής, να μπω στον ανταγωνισμό, να δω τι αξίζω. (Σημείωση: Η Χριστίνα
έχει αποσπάσει πολλά βραβεία στον παραπάνω διαγωνισμό.) Είναι ωραία στο
Εργαστήρι, συνα-ντάμε, π.χ., κάθε χρόνο και άλλους συγγραφείς. Έχουμε καθηγητές
σε αυτό το σχολείο που βάζουν τα δυνατά τους. Δεν είναι, βέβαια, όλοι έτσι…»
Χριστίνα, Β΄ Λυκείου, κατεύθυνση θεάτρου-κινηματογράφο
Γενέθλια
Φέτος το Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα έκλεισε 10 χρόνια και
διανύει τον ενδέκατο. Ήδη ετοιμάζεται να ιδρυθεί και Σύλλογος Αποφοίτων και
Φίλων του. Ευχόμαστε και σε αυτό το σχολείο, και στα υπόλοιπα Καλλιτεχνικά
Σχολεία να τα χιλιάσουν, να πολλαπλασιαστούν και να μεταδώσουν το πνεύμα της
δημιουργίας και της συνεργασίας σε όλη την εκπαίδευση. Η τέχνη, πάντως, δε
χρειάζεται να είναι μόνο υπόθεση των καλλιτεχνών. Έχουμε κι εμείς, οι μη
καλλιτέχνες, δικαίωμα στην καλλιτεχνική αγωγή! Μακάρι να είχαμε περισσότερη τέχνη
σε όλα τα σχολεία!
Το βιβλίο διατίθεται από το Καλλιτεχνικό Σχολείο Γέρακα
(πληροφορίες στο τηλ. 210-6616130 ή στο alexandravasilopoulou@yahoo.gr).
* Το Λογοτεχνικό Εργαστήρι συντονίζουν οι φιλόλογοι
Αλεξάνδρα Βασιλοπούλου και Ανθή Καββαδά.
Πηγή: ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ http://www.kathimerini.gr
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου