κάθονται δυο δάσκαλοι του 60ού Δημοτικού Σχολείου Πάτρας, η Δήμητρα Μυλωνάκη και ο Γιάννης Παναγιωτόπουλος, που σερφάρουν, προτείνουν, μοιράζονται, αλλά και παθιάζονται... Σας προσκαλούν στο ταξίδι της περιπλάνησής τους στην εκπαίδευση και στον υπόλοιπο κόσμο... και σας περιμένουν.
Πέμπτη 13 Μαΐου 2010
Η Νίκη του Καλλίμαχου
Σε ύψος πέντε μέτρων πάνω στον ενεπίγραφο κίονά της θα στηθεί μέσα στο Μουσείο της Ακρόπολης η περίφημη Νίκη του Καλλίμαχου. Πρόκειται για ένα γυναικείο άγαλμα από παριανό μάρμαρο που αφιερώθηκε στη θεά Αθηνά και στήθηκε δίπλα στον Παρθενώνα για να τιμηθεί μετά θάνατον ο πολέμαρχος Καλλίμαχος, χάρη στην ψήφο του οποίου αποφασίστηκε να γίνει η Μάχη του Μαραθώνα (490 π.Χ.) τη συγκεκριμένη μέρα και ώρα, στην πεδιάδα του Μαραθώνα, προσφέροντας έτσι μια ιστορική νίκη στο γένος των Ελλήνων έναντι των Περσών.
Το άγαλμα της Νίκης του Καλλίμαχου έχει βρεθεί στην Ακρόπολη σπασμένο στα δύο. Από το γλυπτό λείπει το κεφάλι, μικρό τμήμα του βραχίονα και του κορμού. Είναι εμφανή τα σημάδια από τη στερέωση του περιδέραιου και τα φτερά. Στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης βρέθηκαν κι άλλα κομμάτια του αγάλματος, τα οποία εμπλουτίστηκαν με θραύσματα από τους λιθοσωρούς των διασπάρτων του βράχου. Επίσης εδώ και χρόνια φυλάσσονταν στο Επιγραφικό Μουσείο τμήματα του ενεπίγραφου κίονα του μνημείου.
Ολα αυτά συγκεντρώθηκαν, συγκολλώνται και συντηρούνται με σκοπό να ξαναγεννηθεί η τιμητική αφιέρωση στον Καλλίμαχο που τάχθηκε υπέρ της άποψης του Μιλτιάδη στην αμφίρροπη ψηφοφορία των στρατηγών (είχαν ψηφίσει πέντε υπέρ και πέντε κατά) για την έναρξη της μάχης.
Τα τμήματα του κίονα και του αγάλματος που σώζονται φέρουν σημάδια κρούσης από πολύ βαρύ αντικείμενο, κάτι που δείχνει μανία καταστροφής. Δεν αποκλείεται να το έσπασαν οι Πέρσες όταν δέκα χρόνια μετά τη Μάχη του Μαραθώνα εισέβαλαν στην Αττική, έκαψαν και λεηλάτησαν τα μνημεία της Ακρόπολης.
Η ταύτιση του αγάλματος ως ανάθημα με αναπαράσταση Νίκης έγινε με βάση την επιγραφή η οποία σώζεται αποσπασματικά. Εχουμε μόλις το 35% του κειμένου, γεγονός που επιτρέπει στους αρχαιολόγους να δίνουν διάφορες ερμηνείες. Ο Μανώλης Κορρές που έχει αναλάβει το έργο ανασύνθεσης του μνημείου θεωρεί επικρατέστερη την άποψη ότι εξαίρεται ο Καλλίμαχος και η συμβολή του στη μάχη όπου έπεσε μαχόμενος.
Αναγνωρίζοντας οι Αθηναίοι τη συμβολή του σ' αυτή τη μάχη ανάρτησαν το άγαλμα της Νίκης δίπλα στον Παρθενώνα. Εχει άλλωστε εντοπιστεί και το σημείο στερέωσης του βάθρου, σύμφωνα με τον κ. Κορρέ. Αγνοείται, ωστόσο, ο προσανατολισμός που είχε το άγαλμα. Ο ίδιος θεωρεί πως «η Νίκη, λογικά, θα έπρεπε να έρχεται από τον Μαραθώνα και να προσγειώνεται στον Παρθενώνα. Οχι σε αυτόν που βλέπουμε σήμερα, αλλά στον παλαιότερο ναό, που καταστράφηκε από τους Πέρσες».
Ο κ. Κορρές βρήκε «υπεραρκετό» το υλικό που είχε στη διάθεσή του για την ανασύνθεση της Νίκης του Καλλίμαχου. Σκοπεύει μάλιστα να τοποθετήσει στο άγαλμα και το μεταλλικό κηρύκειο που κρατούσε, παρ' όλο που λείπει τμήμα του βραχίονα. Θα εντάξει βεβαίως και το τμήμα της επιγραφής του κίονα πάνω στον οποίο ήταν το γλυπτό. Η εργασία αυτή βρίσκεται ήδη σε πορεία ολοκλήρωσης και πολύ σύντομα αναμένεται να πάρει το έργο τη θέση του στην ψηλοτάβανη αίθουσα των Αρχαϊκών μαζί με τα γλυπτά αυστηρού ρυθμού που βλέπεις μετά τις περίφημες Κόρες και τους Ιππείς. Θα φωτίζεται όπως και όλα τα αριστουργήματα αυτής της ενότητας από το φως της ημέρας που εισέρχεται από τα γυάλινα φατνώματα της οροφής.
Πηγή
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου