Βρισκόμαστε μπροστά στο ξεκίνημα μιας νέας σχολικής χρονιάς για την οποία ευχόμαστε, αλλά και προσπαθούμε να είναι όσο το δυνατόν πιο γόνιμη και παραγωγική για τα παιδιά μας. Είπα πρόσφατα ότι φέτος θα είναι η δυσκολότερη χρονιά στην Παιδεία. Έσπευσαν ορισμένοι να παραστήσουν τις «Κασσάνδρες» μιλώντας για το απόλυτο χάος με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Είμαστε εδώ σήμερα για να πούμε υπεύθυνα στην κοινωνία, στα 15.500 σχολεία της χώρας στους 1.400.000 μαθητές και στους γονείς τους, καθώς και στους 160.000 εκπαιδευτικούς μας όλων των ειδικοτήτων, πως οι «Κασσάνδρες» διαψεύστηκαν. Όσοι θέλησαν να επενδύσουν μικροπολιτικές σκοπιμότητες στα κενά, βλέπουν την προσπάθειά τους να πέφτει στο κενό. Στη δυσκολότερη χρονιά, κάνουμε το καλύτερο ξεκίνημα.
Ήταν πολλοί αυτοί που μίλησαν για 20.000 κενά για τα οποία προέβλεπαν με βεβαιότητα πως θα ήταν αδύνατον να καλυφθούν. Πράγματι, εφέτος είχαμε:
- 7.100 περισσότερες συνταξιοδοτήσεις ( αυξημένες κατά 165% σε σχέση με πέρυσι)
- 2.825 προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών (δηλαδή το 50% των προσλήψεων του 2009)
- 1.800 περισσότερους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων λόγω της λειτουργίας 800 ολοήμερων σχολείων με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα. Διότι παρά τις ασφυκτικά δύσκολες συνθήκες, δεν κάναμε καμία έκπτωση στην υλοποίηση του προγράμματός μας. Είπαμε 800 και είναι 800. Ούτε ένα λιγότερο και καλύπτουν το 1/3 του συνόλου των μαθητών του Δημοτικού.
Είχαμε λοιπόν την εκτίμηση των 8.000 κενών του 2009 και ένα πρόσθετο έλλειμμα 12.000 εκπαιδευτικών που ανέβαζε σε 20.000 τα κενά για τη φετινή χρονιά. Θα βρισκόμασταν πράγματι αντιμέτωποι με αυτή την κατάσταση αν αφήναμε τα πράγματα στον αυτόματο πιλότο. Εμείς, ωστόσο, καταφέραμε να καλύψουμε όχι μόνο το σύνολο του πρόσθετου ελλείμματος, αλλά και να μειώσουμε τον αριθμό των κενών σε επίπεδα χαμηλότερα από αυτά που βρίσκονταν την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι.
Η φετινή προσπάθεια απέδωσε βελτιωμένα αποτελέσματα σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή.
Οι κύριες συνιστώσες της προσπάθειάς μας ήταν:
- το συντονισμένο σχέδιο από τον περασμένο Νοέμβριο,
- η παρακολούθηση των αναγκών σε εβδομαδιαία βάση,
- η νομοθετική ρύθμιση του Μαΐου που ορίσαμε ένα ορθολογικό πλαίσιο διορισμού, μετακινήσεων και εξέλιξης όλων των εκπαιδευτικών,
- ο εξορθολογισμός των αποσπάσεων με την επιστροφή 5.000 εκπαιδευτικών από τα διάφορα γραφεία και υπηρεσίες στις τάξεις,
- ο διαρκής έλεγχος για την αποτροπή των πλασματικών αναγκών που προέκυπταν στα στοιχεία των διευθύνσεων εκπαίδευσης,
- η κάλυψη πραγματικών αναγκών με την πρόσληψη ειδικοτήτων που υπήρχαν ελλείψεις και τοποθετήσεις εκεί που υπήρχαν ανάγκες.
Μέχρι τα Χριστούγεννα θα υπάρχει κάρτα σχολείου με πλήρη καταγραφή των στοιχείων για τις ώρες, τον αριθμό των μαθητών, των εκπαιδευτικών και τα κενά.
Παράλληλα προχωράει η μεταφορά ειδικοτήτων από τη Δευτεροβάθμια στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Την τελευταία εβδομάδα υπήρξαν αρνητικά κρούσματα από ομάδες εκπαιδευτικών, οι οποίοι εμποδίζουν τις εργασίες των Συμβουλίων των Διευθύνσεων, γιατί δεν συμφωνούν, καθηγητές από τη Δευτεροβάθμια - οι οποίοι δεν έχουν πρόγραμμα - να πάνε στην Πρωτοβάθμια, όπου υπάρχουν ανάγκες σε ειδικότητες. Σε αυτή τη δύσκολη χρονιά που καθένας πρέπει να βάλει τα δυνατά του προς όφελος των παιδιών είναι ακατανόητες τέτοιου είδους ενέργειες που δημιουργούν καθυστερήσεις.
Την περασμένη εβδομάδα στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υπήρχαν 2.843 κενά και 4.277 πλεονάζον εκπαιδευτικό προσωπικό. Από τους 2.843 οι 1.380 ανήκαν στις βασικές ειδικότητες, στις οποίες προσλήφθηκαν 1.064 εκπαιδευτικοί.
Στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση την περασμένη εβδομάδα είχαμε 3.047 κενά και έγιναν 2.554 προσλήψεις αναπληρωτών. Στα νηπιαγωγεία είχαμε 1.677 κενά και έγιναν 1.304 προσλήψεις. Τα κενά που έχουμε αφήσει είναι όλα τριψήφια και την επόμενη εβδομάδα θα γίνει μια τελική διαχείριση, ώστε να πάμε στην ολοκλήρωση των τοποθετήσεων.
Στα 800 ολοήμερα σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο πρόγραμμα υπήρξε η αναγκαία μετακίνηση και διορίζονται 815 στο χώρο της Φυσικής Αγωγής, της Πληροφορικής και των Αγγλικών και αντίστοιχα 1.000 άτομα στην Αισθητική Αγωγή, δηλαδή στο θέατρο, στη μουσική και στα καλλιτεχνικά.
Τη Δευτέρα που ξεκινούν τα σχολεία το μεγάλο και κρίσιμο θέμα είναι ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα. Εδώ υπάρχει ένας διάλογος κωφών επί πολλούς μήνες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε από τις Περιφερειακές Διευθύνσεις δεν υπάρχει ούτε ένα τμήμα με 30 μαθητές.
Έχει γίνει μια πολύ σημαντική προσπάθεια, ώστε να έχουμε 25 μαθητές ή 25 συν 10%, εκεί όπου υπάρχουν προβλήματα στέγης, όπως εξήγησα πολλές φορές. Θέλω να πω και να υπογραμμίσω ότι είμαστε κάτω από το νόμο. Ο νόμος στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση ορίζει ως μέγιστο αριθμό τους 30 μαθητές και είναι ο νόμος ο οποίος ισχύει εδώ και πολλά χρόνια.
Όσον αφορά στα βιβλία: 60 εκατομμύρια τόμοι βιβλίων διακινούνται κάθε χρόνο. Αυτός είναι ο αριθμός των βιβλίων που έπρεπε να πάνε φέτος στα σχολεία. Το ποσοστό των βιβλίων που είναι ήδη στα σχολεία είναι 87%. Σύμφωνα με τα αναλυτικά στοιχεία που έχει στείλει ο Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, αυτά τα οποία δεν έχουν πάει, είναι Βοηθήματα, Ασκήσεις και Τετράδια, τα οποία δεν είναι αναγκαία στην αρχή του χρόνου. Η καθυστέρηση αυτή που έβγαλε τον προγραμματισμό έξω λίγες μέρες, είναι γιατί υπήρχε η απεργία των φορτηγών δημόσιας χρήσης.
Τη Δευτέρα αρχίζει μια νέα σχολική χρονιά. Και εγώ μαζί με όλους τους Έλληνες θέλω να ευχηθώ στα παιδιά καλή πρόοδο. Θέλω να ευχηθώ στους εκπαιδευτικούς καλή σχολική χρονιά και να τους ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου, γιατί ξέρω ότι αυτή η χρονιά υπήρξε δύσκολη. Η μετακίνηση 5.000 ανθρώπων δεν είναι μια εύκολη επιλογή, ούτε εύκολη στην υλοποίησή της απόφαση.
Θέλω να ευχαριστήσω τον μεγάλο αριθμό των εκπαιδευτικών σε όλη τη χώρα, που βοήθησαν σε όλη αυτή την προσπάθεια ανασύνταξης των σχολείων, ώστε να έχουμε ένα συλλογικό επίτευγμα. Εκεί που όλοι περίμεναν 20.000 κενά, να έχουμε τα στοιχεία που σας δίνω σήμερα.
Οφείλω να συγχαρώ τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου και τις υπηρεσίες, τους Περιφερειακούς Διευθυντές και τους νέους Διευθυντές για την προσεκτική και επισταμένη δουλειά που έκαναν για την σωστή λειτουργία των σχολείων. Όπως επίσης θέλω να ευχαριστήσω το σύνολο των εκπαιδευτικών για την δική τους συμμετοχή στην προσπάθεια εξορθολογισμού της λειτουργίας των σχολείων με αποκλειστικό γνώμονα και κριτήριο την αρχή «Πρώτα ο Μαθητής».
Σε ερώτηση δημοσιογράφου για τις ποινές που επιβάλλονται σε εκπαιδευτικούς από Πειθαρχικά Συμβούλια, η Υπουργός απάντησε:
Ως μητέρα, ως άνθρωπος και ως Υπουργός, έχω επανειλημμένα εξοργιστεί και πραγματικά απογοητευτεί από τις αποφάσεις πειθαρχικών οργάνων. Αυτό το διάστημα των 10 μηνών έχω επιστρέψει πάνω από 50 αποφάσεις, έχω παραπέμψει πάνω από 50 αποφάσεις σε ανώτερα πειθαρχικά ή στην Αρχή για την Επιθεώρηση των Δημοσίων Υπηρεσιών, γιατί δυστυχώς σε αρκετά αδικήματα - κάποια από αυτά πραγματικά εξωφρενικά και για να τα περιγράψει κανείς - οι ποινές ήταν απογοητευτικές για το κύρος και την ευθύνη που έχουν τα πειθαρχικά όργανα.
Έχω πει - γιατί είμαι σε επαφή και το έχω συζητήσει και με τον Συνήγορο του Πολίτη - ότι κάποια στιγμή αυτά θα πρέπει να ανακοινωθούν, δηλαδή να δοθούν και στη δημοσιότητα, όχι τα ονόματα, αλλά τα πταίσματα και οι ποινές, γιατί πραγματικά τα πειθαρχικά όργανα πρέπει να καταλάβουν ότι ελέγχονται από την κοινωνία για τις αποφάσεις που παίρνουν.
Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με συγχωνεύσεις τμημάτων η Υφυπουργός Παιδείας, Εύη Χριστοφιλοπούλου, τόνισε:
Έχουν ιδρυθεί και τμήματα. Δεν έχουμε μόνο συγχωνεύσεις έχουμε και ιδρύσεις σχολείων. Δεν συγχωνεύουμε για να συγχωνεύσουμε και να εξοικονομήσουμε δασκάλους. «Πρώτα ο μαθητής» σημαίνει ότι εκεί που υπάρχει οικιστική ανάπτυξη και περισσότερος μαθητικός πληθυσμός πρέπει να ιδρυθούν σχολεία. Εκεί που πρέπει, για παιδαγωγικούς λόγους, να μην υπάρχουν ολιγοθέσια σχολεία, συγχωνεύουμε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου