Δευτέρα 3 Δεκεμβρίου 2012

"Θα αργήσω να γυρίσω γιατί..."

Δραστηριότητα παραγωγής γραπτού λόγου για όλα τα παδιά αλλά και για παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

Για τα παιδιά με Δυσλεξία και Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες (ΕΜΔ) ένα απο τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορείς να προσφέρεις είναι η δυνατότητα να μεταφέρουν ένα πλήρες νόημα μέσα απο τον γραπτό τους λόγο. Τα ίδια τα παιδιά απαξιώνουν τα δικά τους γραπτά και νιώθουν ντροπή όταν πρέπει να εκθέσουν κάτι που έγραψαν. Οι φράσεις "Άστο κυρία καλύτερα", "Καλά δεν θα βγάλετε νόημα", "Σήμερα έγραψα τεστ ιστορία στο σχολείο και έγραψα μόνο μια πρόταση" είναι πολύ συνηθισμένες.

Η
αυθόρμητη γραπτή έκφραση, δηλ. η ικανότητα να μπορώ να αποτυπώσω γραπτά τις σκέψεις μου με έναν τέτοιο τρόπο που να εκφράζει "αυτό που θέλω να πω", είναι το πιο δύσκολο κομμάτι να κατακτήσουν όλοι οι μαθητές και πολύ περισσότερο αυτοί με ΕΜΔ.

Επομένως κρίνεται ιδιαίτερης σημασίας να δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία να "γράψουν" έχοντας σαν στόχο να μεταφέρουν συγκεκριμένα νοήματα. Μια απο τις ασκήσεις που είχε αναφερθεί είναι να δίνεται η δυνατότητα στο παιδί να γράφει οδηγίες: "Πως φτιάχνεται το τοστ;" και μια επόμενη άσκηση είναι
"Τα σημειώματα"!! Αναφέρεται στα γνωστά σημειώματα που όλοι αφήνουμε για να ειδοποιήσουμε κάποιον, να του μεταφέρουμε πληροφορίες, να "αποθηκεύσουμε" πληροφορίες που δεν θέλουμε να ξεχάσουμε.
Δραστηριότητα:
Για τους γονείς: Δώστε στο παιδί την ευκαιρία να "αφήνει" σημειώματα είτε αναφέρονται στο ίδιο είτε για λογαριασμό κάποιου άλλου. Μέσα στην καθημερινότητα του δώστε του την ευθύνη να γράφει σημειώματα για να ειδοποιήσει κάποιον. Έτσι αν πρόκειται να πάτε κάπου μαζί ας αναλάβει το παιδί να "αφήσετε" ένα σημείωμα σε ένα άλλο μέλος της οικογένειας για το που πάτε, με ποιον και πότε θα γυρίσετε. Βρείτε ή δημιουργήστε ευκαιρίες για τέτοια σημειώματα που μεταφέρουν ένα συγκεκριμένο νόημα και έχουν κάποια διευκρινιστικά στοιχεία που πρέπει να συμπεριλαμβάνονται πχ. χρόνος, τόπος κτλ.

Είναι πολύ πιθανό στην αρχή να δυσανασχετεί και να πει "Δεν ξέρω τι να γράψω, έλα να το κάνεις εσύ"! Καλό είναι να δώσετε στην αρχή οδηγίες και να πείτε τι παρέλειψε να γράψει πχ. "Αν δεν γράψεις από κάτω το όνομα σου δεν θα ξέρει ο μπαμπάς ποιος το έγραψε "!

Για εκπαιδευτικούς - θεραπευτές: Φτιάχνοντας ένα εικονικό περιβάλλον με συγκεκριμένες συνθήκες και στόχο κάθε φορά, θα το προτρέψουμε να γράφει σημειώματα. Για παράδειγμα: "Είσαι σπίτι και θέλεις να πληροφορήσεις τη μαμά, που δεν έχει έρθει ακόμα, ότι πρέπει να φύγεις πιο νωρίς για το μάθημα Αγγλικών. Γράψε το μήνυμα που θα αφήσεις."

Δεν χρειάζεται να αναφέρεται πάντα το παιδί ως πομπός του μηνύματος αλλά μπορεί να "μπει και στην θέση κάποιου άλλου".
Για παράδειγμα: "Είσαι ο δάσκαλος και θέλεις να ειδοποιήσεις γραπτά τον διευθυντή ότι είσαι άρρωστος και δεν μπορείς να βρεθείς σήμερα στη δουλειά, τι θα έγραφες;"
5 παραδείγματα σημειωμάτων:
  • Θέλεις να ειδοποιήσεις κάποιον πχ. θα καθυστερήσεις να φτάσεις, χρειάστηκε να φύγεις πιο νωρίς απο το σπίτι, πήγες σε έναν φίλο να παίξεις κτλ.
  • Κάποιος υπάλληλος θέλει να ειδοποιήσει στη δουλειά ότι πχ. αρρώστησε ο ίδιος, το παιδί του, χάλασε το αυτοκίνητο του, έκλεισε ο δρόμος λόγω χιονιού κτλ.
  • Ένας ιδιοκτήτης καταστήματος θέλει να γράψει στη πόρτα κάποιο μήνυμα στους πελάτες του πχ. θα αργήσει να ανοίξει, μεταφέρθηκε η επιχείρηση, είναι κάπου και επανέρχεται σύντομα, λόγω ανακαίνισης κτλ.
  • Σε μια πολυκατοικία κάποιος ένοικος θέλει να ειδοποιήσει πχ. μετακόμιση, θόρυβο λόγω εκδήλωσης, οικοδομικές εργασίες, κάποιο παράπονο κτλ.
  • Χρησιμοποιήστε ένα παραμύθι για να αφήσει κάποιος ήρωας μήνυμα σε κάποιον άλλον πχ. " Ο Πινόκιο τι θα μπορούσε να γράψει στον πατέρα του για να μην ανησυχεί;"
Τα σημειώματα μπορεί να γράφονται με αφορμή πολλές καταστάσεις και το παιδί κάθε φορά θα επικοινωνεί το μήνυμα που χρειάζεται.

Βασικά tips: Στο σπίτι οι γονείς δεν πρέπει να μετατρέψουν αυτή την δραστηριότητα, που αποτελεί μια πολύτιμη ευκαιρία εξάσκησης, σε μάθημα. Το παιδί πρέπει να νιώθει ότι αυτό που γίνεται εκείνη τη στιγμή είναι απαραίτητο και συμβάλλει στην επικοινωνία της οικογένειας. Πολύ βασικό είναι επίσης να μην δείξετε τη παραμικρή δυσαρέσκεια στην ορθογραφία του, αυτό που προέχει σε αυτή την δραστηριότητα είναι η απόδοση όλων των πληροφοριών για να είναι πλήρες το νόημα που θα μεταφερθεί στον δέκτη. Μια δημιουργική και πιο απολαυστική συνθήκη είναι να έχετε δημιουργήσει ένα ειδικό μέρος για τα μηνύματα της οικογένειας πχ. έναν μαυροπίνακα που θα γράφετε εκεί ότι θέλετε να μεταφέρετε!

Επίσης αν το παιδί δεν περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα στοιχεία εκμαιεύστε τις πληροφορίες με τις κατάλληλες ερωτήσεις πχ. "Θα καταλάβει αυτός που θα το διαβάσει πότε θα επιστρέψουμε τελικά;"
Απευθύνεται: Σε όλα τα παιδιά ως χρήσιμη ευκαιρία για να γράφουν και στα παιδιά με Δυσλεξία και ΕΜΔ για να τα βοηθήσουμε να μεταφέρουν ένα πλήρες και δομημένο νόημα οργανώνοντας τη σκέψη τους με τα στοιχεία που πρέπει να συμπεριλάβουν.

Πηγή: dyslexiaathome.blogspot.gr
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου