Το φαινόμενο της σχολικής διαρροής έχει πολλές αρνητικές συνέπειες. Επομένως, το να κρατήσουμε τους νέους στην εκπαίδευση είναι σημαντικό. Ζωτικής σημασίας είναι, όμως, να μείνουν οι πόρτες ανοιχτές για μια δεύτερη ευκαιρία σε όσους εγκατέλειψαν το σχολείο. Ας δούμε κάποιες από τις επιλογές που τους δίνονται.
Τι γίνεται με τους νέους που μεγαλώνουν σε περιοχές όπου ανθούν το έγκλημα και η διακίνηση ναρκωτικών; Πώς μπορούν να μείνουν αλώβητοι; Και πώς μπορούν να σωθούν, αν εμπλακούν σε κάτι τέτοιο; Θα μπορούσε ο πολιτισμός να τους βοηθήσει; Το κίνημα της Αφρορέγκε στη Βραζιλία οδηγεί τα παιδιά από τους δρόμους και την εγκληματικότητα στη μάθηση και τις δημιουργικές δραστηριότητες. Πιο χτυπητό παράδειγμα αυτό του Ουάσινγκτον Ρίμας, πιο γνωστού ως Φεϊχάο, ο οποίος από βίαιος βαρώνος των ναρκωτικών κάποτε, πλέον έχει μεταμορφωθεί, όπως ο ίδιος λέει, «σε κάποιον που μπορεί να σώσει τους ανθρώπους από τον κόσμο του εγκλήματος».
Όσο γοητευτική κι αν είναι η Κέρκυρα, τόσο απογοητευτικό είναι το σχεδόν 20% των κατοίκων της που δεν έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Το Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας της Κέρκυρας αποτελεί, μαζί με το παράρτημά του στη Λευκίμμη, ένα από τα 58 ΣΔΕ που λειτουργούν στην ελληνική επικράτεια. Σκοπός είναι η απονομή απολυτηρίου Γυμνασίου έπειτα από διετή παρακολούθηση. Το πρόγραμμα σπουδών αποτελείται από χρηστικά μαθήματα, τα οποία ονομάζονται γραμματισμοί. Δεν υπάρχουν εξετάσεις ούτε βιβλία.
Οι μαθητές, οι οποίοι πρέπει να έχουν κλείσει τα 18, συμμετέχουν σε ομαδικά projects, που προωθούν την ενσωμάτωση της μάθησης στην καθημερινότητά τους. Όπως μας λέει η διευθύντρια του ΣΔΕ Κέρκυρας Πηνελόπη Λεμπέσση, οι περισσότεροι απόφοιτοι του ΣΔΕ δεν μένουν μόνο στο απολυτήριο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, αλλά συνεχίζουν τη μαθησιακή τους πορεία, φτάνοντας ακόμη και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Μπορούν όμως οι νέοι να ξανακαθίσουν σε θρανία ή μήπως ένα περισσότερο άτυπο περιβάλλον θα τους φαινόταν ελκυστικότερο; Στην Ιορδανία η Μη Κυβερνητική Οργάνωση Questscope εργάζεται μαζί με το υπουργείο Παιδείας, προκειμένου να βοηθήσει παιδιά που εγκατέλειψαν το σχολείο να επανέλθουν σε αυτό. Οι τάξεις δε μοιάζουν με εκείνες της τυπικής εκπαίδευσης, δεν υπάρχουν πειθαρχικές ποινές, η διδασκαλία είναι πλήρως μαθητοκεντρική, ενώ και η σχέση μαθητή-δασκάλου ξεφεύγει από το καθιερωμένο αυταρχικό μοντέλο. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ξεκίνησε το 2003 και σε αυτό έχουν συμμετάσχει έκτοτε πάνω από 7.000 νέοι. Από αυτούς, σχεδόν το 98% έδωσαν εξετάσεις στο τέλος του προγράμματος και κρίθηκαν κατάλληλοι να επανέλθουν στην τυπική εκπαίδευση.
Πηγή: http://gr.euronews.com
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου