ή το πείραμα του Μίλγκραμ κι ο αντίχτυπός του στη σημερινή εποχή
Το 1961, ο 27χρονος Στάνλει Μίλγκραμ, επίκουρος καθηγητής
ψυχολογίας στο Γέιλ, αποφάσισε να μελετήσει την υπακοή στην εξουσία. Είχαν
περάσει λίγα μόνο χρόνια από τα φρικτά εγκλήματα των Ναζί και γινόταν μια
προσπάθεια κατανόησης της συμπεριφοράς των απλών στρατιωτών και αξιωματικών των
SS, οι οποίοι είχαν εξολοθρεύσει εκατομμύρια αμάχων. Η ευρέως αποδεκτή εξήγηση
-πριν από το πείραμα του Μίλγκραμ- ήταν η αυταρχική τευτονική διαπαιδαγώγηση
και η καταπιεσμένη -κυρίως σεξουαλικά- παιδική ηλικία των Γερμανών.
Όμως ο Μίλγκραμ ήταν κοινωνικός ψυχολόγος και πίστευε ότι
αυτού του είδους η υπακοή -που οδηγεί στο έγκλημα- δεν μπορεί να είναι
αποτέλεσμα μόνο της προσωπικότητας, αλλά περισσότερο των πιεστικών συνθηκών.
Και το απέδειξε κάνοντας τη «φάρσα» του.
Δάσκαλοι και μαθητευόμενοι
Τα υποκείμενα του πειράματος ήταν εθελοντές, κυρίως
φοιτητές, οι οποίοι καλούνταν έναντι αμοιβής να συμμετέχουν σε ένα ψυχολογικό
πείραμα σχετικό με τη μνήμη.
Χώριζε τους φοιτητές σε ζεύγη και -μετά από μια εικονική
κλήρωση- ο ένας έπαιρνε τον ρόλο του «μαθητευομένου» και ο άλλος του
«δασκάλου».
Ο έκπληκτος «μαθητευόμενος» δενόταν χειροπόδαρα σε μια
ηλεκτρική καρέκλα και του περνούσαν ηλεκτρόδια σε όλο το σώμα. Έπειτα του
έδιναν να μάθει δέκα ζεύγη λέξεων.
Ο «δάσκαλος», από την άλλη, καθόταν μπροστά σε μια κονσόλα
ηλεκτρικής γεννήτριας. Μπροστά του δέκα κουμπιά με ενδείξεις: «15 βολτ, 30
βολτ, 50 βολτ κλπ.» Το τελευταίο κουμπί έγραφε: «450 βολτ. Προσοχή! Κίνδυνος!».
Πίσω από τον «δάσκαλο» στεκόταν ο πειραματιστής, ο υπεύθυνος
του πειράματος (και περνάμε σε ενεστώτα για να γίνουμε μέτοχοι της στιγμής.)
«Θα λέτε την πρώτη λέξη από τα ζεύγη στον μαθητευόμενο. Αν
κάνει λάθος, θα σηκώσετε τον πρώτο μοχλό και θα υποστεί ένα ηλεκτροσόκ 15 βολτ.
Σε κάθε λάθος θα σηκώνετε τον αμέσως επόμενο μοχλό», λέει ο πειραματιστής και ο
«δάσκαλος» αισθάνεται ήδη καλά που δεν του έτυχε στην κλήρωση ο άλλος ρόλος.
Το πρώτο ηλεκτροσόκ
Το πείραμα ξεκινάει. Ο «δάσκαλος» λέει τις λέξεις από το
μικρόφωνο. Ο «μαθητευόμενος», ήδη τρομαγμένος, απαντάει σωστά, αλλά όχι για
πολύ. Μόλις κάνει το πρώτο λάθος, ο «δάσκαλος» γυρνάει να κοιτάξει τον
πειραματιστή. Εκείνος του λέει να προχωρήσει στο πρώτο ηλεκτροσόκ. Ο «δάσκαλος»
υπακούει. 15 βολτ δεν είναι πολλά, αλλά ο «μαθητευόμενος» έχει αλλάξει ήδη
γνώμη. Παρ’ όλα αυτά απαντάει σωστά σε άλλη μια ερώτηση, αλλά στο επόμενο λάθος
δέχεται 30 βολτ. «Αφήστε να φύγω», λέει ο «μαθητευόμενος», που δεν μπορεί να
λυθεί. «Δεν θέλω να συμμετάσχω σε αυτό το πείραμα». Ο «δάσκαλος» κοιτάει τον
πειραματιστή. Εκείνος του κάνει νόημα να συνεχίσει.
Τα βολτ αυξάνονται και τώρα πια ο πόνος είναι εμφανής στο
πρόσωπο του «μαθητευόμενου», που εκλιπαρεί να τον αφήσουν ελεύθερο. Στα 200
βολτ ταρακουνιέται ολόκληρος. Ο «δάσκαλος» πριν από κάθε ηλεκτροσόκ γυρνάει να
κοιτάξει τον πειραματιστή. Εκείνος, με σταθερή φωνή, του λέει ότι το πείραμα
πρέπει να συνεχιστεί. Ο «δάσκαλος» συνεχίζει να βασανίζει έναν άγνωστο, έναν
απλό φοιτητή που κλαίει, ζητάει τη βοήθεια του Θεού και παρακαλεί να τον
λυπηθούν. Δεν μπορεί πια να απαντήσει στις ερωτήσεις, αλλά ο πειραματιστής λέει
στον «δάσκαλο»:
«Τη σιωπή την εκλαμβάνουμε ως αποτυχημένη απάντηση και
συνεχίζουμε με την τιμωρία».
Στα 345 βολτ ο «μαθητευόμενος» τραντάζεται ολόκληρος,
ουρλιάζει και χάνει τις αισθήσεις του.
Ο «δάσκαλος», ιδρωμένος και με τα χέρια του να τρέμουν,
κοιτάει τον πειραματιστή.
«Μην ανησυχείτε», λέει εκείνος, «το πείραμα είναι απολύτως
ελεγχόμενο… Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό».
«Μα, είναι λιπόθυμος», λέει ο «δάσκαλος».
«Δεν έχει καμιά σημασία. Το πείραμα πρέπει να ολοκληρωθεί.
Συνεχίστε με τον τελευταίο μοχλό».
Ο τελευταίος μοχλός
Πόσοι από τους εθελοντές έφτασαν ως τον τελευταίο μοχλό;
Πριν ξεκινήσει το πείραμά του ο Μίλγκραμ είχε κάνει μια
«δημοσκόπηση» ανάμεσα στους ψυχιάτρους και στους ψυχολόγους, ρωτώντας τους τι
ποσοστό των εθελοντών θα έφταναν ώς τον τελευταίο μοχλό.
Σχεδόν όλοι απάντησαν ότι κανείς δεν θα έφτανε ως τον
τελευταίο μοχλό, πέρα ίσως από κάποια άτομα με κρυπτοσαδιστικές τάσεις, καθαρά
παθολογικές.
Δυστυχώς έκαναν λάθος
Μόλις το 5% των «δασκάλων» αρνήθηκαν εξ αρχής να
συμμετάσχουν σε ένα τέτοιο πείραμα και αποχώρησαν - συνήθως βρίζοντας τον
πειραματιστή. Το υπόλοιπο 95% προχώρησαν πολύ το πείραμα, πάνω από τα 150 βολτ.
Και το 65%… έφτασαν μέχρι τον τελευταίο μοχλό, τα πιθανότατα θανατηφόρα 450
βολτ!
Πού έγκειται η φάρσα;
Ο «μαθητευόμενος» δεν ήταν φοιτητής, αλλά ηθοποιός, που είχε
προσληφθεί από τον Μίλγκραμ γι' αυτόν ακριβώς τον «ρόλο». Δεν υπήρχε
ηλεκτρισμός ούτε ηλεκτροσόκ. Ο ηθοποιός υποκρινόταν. Το μοναδικό πειραματόζωο
ήταν ο «δάσκαλος». Όμως τα αποτελέσματα ήταν αληθινά: Το μεγαλύτερο ποσοστό των
ανθρώπων θα υπακούσει και θα βασανίσει -ίσως και θα σκοτώσει- έναν άγνωστό του,
αρκεί να δέχεται εντολές από κάποιον με κύρος (στην προκειμένη περίπτωση
επιστημονικό) και ταυτόχρονα να αισθάνεται ότι δεν τον βαρύνει η ευθύνη για
ό,τι συμβεί - αφού εκείνος «απλώς ακολουθούσε τις διαταγές». Και φυσικά οι
περισσότεροι από εμάς θα σκεφτούν όταν μάθουν γι' αυτό το πείραμα: «Εγώ
αποκλείεται να έφτανα ώς τον τελευταίο μοχλό».
Τι συμβαίνει καθημερινά
Όμως δείτε τι συμβαίνει στην κοινωνία μας, κάθε μέρα.
Ο υπάλληλος που δέχεται να κόψει το ρεύμα από έναν άνεργο ή
άπορο, ξέροντας ότι έτσι τον ταπεινώνει, τον υποβάλλει σε ένα διαρκές
βασανιστήριο και πιθανότατα θέτει σε κίνδυνο τη ζωή του, ανήκει στο 65% του
τελευταίου μοχλού. Και δεν είναι καθόλου κρυπτοσαδιστής. Απλώς ακολουθεί τις
εντολές που του έδωσαν.
Ο υπάλληλος του σούπερ-μάρκετ, που δίνει το χαλασμένο ψάρι
και διαβεβαιώνει ότι είναι φρέσκο, δεν μισεί τον αγοραστή, παρότι γνωρίζει ότι
μπορεί να πάθει και δηλητηρίαση. Απλώς ακολουθεί εντολές. Ο αστυνομικός, ο
οποίος ραντίζει με χημικά τους διαδηλωτές, δεν είναι κρυπτοσαδιστής - αν και
πολλοί θα διαφωνήσουν στο συγκεκριμένο παράδειγμα. Απλώς κάνει τη δουλειά του.
Ο υπάλληλος της εφορίας ή της τράπεζας, που υπογράφει την κατάσχεση κάποιου
σπιτιού για 1.000 ευρώ χρέος, θα έφτανε ώς τον τελευταίο μοχλό στο πείραμα.
Γιατί υπακούει.
Αν όμως δούμε το πείραμα του Μίλγκραμ από την
ανθρωπιστική-ηθική του πλευρά (από την πλευρά του 5% που αρνήθηκε να
υπακούσει), θα καταλάβουμε ότι κανένας δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Αν σε
διατάζουν να κάνεις κάτι που προκαλεί κακό στον άλλον, στον συμπολίτη σου, σε
έναν μετανάστη, σε έναν άνθρωπο (ή σε ένα ζώο, αλλά αυτό περιπλέκει πολύ τα
πράγματα, εφόσον συνεχίζουμε να τρώμε κρέας), πρέπει να αρνηθείς να υπακούσεις.
Ακόμα κι αν χάσεις το μπόνους παραγωγικότητας, την προαγωγή, την επανεκλογή, τη
δουλειά σου.
Τους κυνηγούσαν οι Ερινύες
Και μια τελευταία παρατήρηση:
Τα υποκείμενα του πειράματος του Μίλγκραμ, οι εθελοντές
φοιτητές, μάθαιναν από εκείνον ποιος ήταν ο στόχος του πειράματος. Μάθαιναν ότι
ο «μαθητευόμενος» ήταν ηθοποιός και ότι δεν είχε ποτέ υποστεί ηλεκτροσόκ. Ο
Μίλγκραμ το έκανε αυτό για να τους ανακουφίσει, αλλά πέτυχε το ακριβώς
αντίθετο. Αυτοί οι άνθρωποι, ειδικά το 65% που είχαν φτάσει ώς τον τελευταίο
μοχλό, πέρασαν την υπόλοιπη ζωή τους κυνηγημένοι από τις Ερινύες της πράξης
τους. Γιατί συνειδητοποίησαν ότι δεν ήταν τόσο αθώοι και τόσο «καλοί» όσο
ήθελαν να πιστεύουν για τον εαυτό τους.
Πηγή: http://www.sigmalive.com
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου