Κυριακή, 6 Απριλίου 2014

5 απλά βήματα για να κάνεις μια ιστορία κουκλοθέατρο

Συχνά οι εκπαιδευτικοί αποφεύγουμε να παίξουμε κουκλοθέατρο στην τάξη με αφορμή  ιστορία που για κάποιο λόγο μας απασχόλησε και καταφεύγουμε σε “έτοιμες” ιστορίες που πιθανόν βρίσκουμε σε σχετικά βιβλία ή στο ίντερνετ. Ακολουθήστε 5 απλά βήματα και σύντομα θα απολαμβάνετε τις δικές σας “παραστασεις”, αυτές που δημιουργήσατε παρέα με τα παιδιά.


Επιλογή ιστορίας. Γνωστή, άγνωστη, παλιά ή καινούρια, δεν έχει καμία σημασία. Το σημαντικό είναι να αρέσει στα παιδιά. Μπορεί να είναι μεγάλη αλλά και πολύ μικρή. Αφορμή για κουκλοθέατρο μπορεί να αποτελέσει ένα παραμύθι, ένας μύθος, ακόμα κι ένα ποίημα ή κόμικ ή οτιδήποτε άλλο μας κάνει αίσθηση. Η διασκευή άλλωστε, σύμφωνα με τον G. Genette λειτουργεί με άξονα δύο μηχανισμούς, την παράλειψη και την προσθήκη (Ζερβού, 1997: 123). Κανείς δεν μας λέει τι πρέπει να παραλείψουμε και τι να προσθέσουμε.

Χωρισμός σε σκηνές (ή εικόνες). Καλό θα ήταν να επιλέξουμε μια ιστορία με αρχή, μέση και τέλος (στην αρχή των προσπαθειών μας τουλάχιστον). Μια ιστορία με συγκεκριμένο περιεχόμενο χωρίζεται πιο εύκολα σε σκηνές και είναι πιο απλό να πάμε στο επόμενο βήμα που είναι οι ήρωες.



Δημιουργία ηρώων. Κάθε ιστορία έχει τους δικούς της ήρωες. Είναι καλό να μην είναι πολλοί και μπερδεύουν τα παιδιά (και τους εκπαιδευτικούς αν τώρα ξεκινάνε την προσπάθεια). Οι μύθοι του Αισώπου ενδείκνυνται και προτείνονται μιας και αφορούν συνήθως 2 ήρωες, οπότε δύο χέρια και δύο φωνές, ή και τρία όταν προσθέσουμε αφηγητή. Το σημαντικό είναι να βρούμε την προσωπικότητα των ηρώων αυτών (όσοι και να είναι). Δημιουργήστε μια «ταυτότητα» για τον κάθε ήρωα και δηλώστε το όνομα του, κάποια στοιχεία του χαρακτήρα του, μια χαρακτηριστική κίνηση ή φράση.


Δημιουργία κειμένου. Έχετε υπόψη τον χαρακτήρα του κάθε ήρωα όταν περάσετε στην φάση που “γεννιέται το κείμενο”. Η συμπεριφορά του πρέπει να άπτεται των χαρακτηριστικών που του έχετε προσδώσει και να ενσωματώνονται στην ιστορία έτσι όπως είναι ή όπως θέλετε να την διαμορφώσετε. Γενικότερα, έχετε στο νου σας να είστε συνεπείς με αυτό που θέλετε να έχετε σαν αποτέλεσμα. Το κείμενο μπορεί να δημιουργηθεί με δύο τρόπους. Είτε θα γράψετε μόνοι σας τους διαλόγους είτε θα δουλέψετε με τα παιδιά. Αφού έχετε ήδη χωρίσει τις σκηνές μπορείτε να παίξετε και να αυτοσχεδιάσετε. Βάλτε τα παιδιά στην διαδικασία να δημιουργήσουν διαλόγους και καταγράψτε τους. Μπορείτε ακόμα να τα βιντεοσκοπήσετε την ώρα που κάνουν θεατρικό παιχνίδι με άξονα την σκηνή που τους έχετε δώσει. Αφήστε τα να αυτοσχεδιάσουν και η διασκευή σας θα είναι έτοιμη. Μπορεί να χρειαστεί λίγες διορθώσεις αλλά θα είναι πολύ ενδιαφέρον για τα παιδιά να δούνε τις κούκλες να ζωντανεύουν το κείμενο που τα ίδια δημιούργησαν.


Δράση, συγκρούσεις, χιούμορ και ανατροπές. Όλα αυτά είναι βασικά χαρακτηριστικά μιας κουκλοθεατρικής παράστασης τα οποία είναι απαραίτητο να υπάρχουν. Το ενδιαφέρον διατηρείται πάντα όταν αιφνιδιάζονται και το γέλιο τα κρατάει σε εγρήγορση. Κρατήστε τον ρυθμό και μην μακρηγορείτε. Ο ιδανικός χρόνος για μια κουκλοθεατρική παράσταση είναι από 20 έως 30 λεπτά.


Tip: Αφήστε την φαντασία σας ελεύθερη. Όλα μπορούν να γίνουν η αρχή μιας υπέροχης κουκλοϊστορίας. Βάλτε στο παιχνίδι και τα παιδιά και καλή σας επιτυχία.


Γράφει η Μάρθα Μαυρίδου
Πηγή: http://www.elniplex.com
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου