Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2013

Τι είναι το πρόγραμμα PISA, οέο;;;;

Το Διεθνές Πρόγραμμα για την Αξιολόγηση των Μαθητών  PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ είναι μια διεθνής έρευνα που διεξάγεται στο χώρο της εκπαίδευσης ανά τακτά χρονικά διαστήματα  (κάθε τρία χρόνια) από το 2000 μέχρι σήμερα. Είναι αποτέλεσμα συνεργασίας των χωρών μελών του ΟΟΣΑ και της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης του ΟΟΣΑ.
Σκοπός του προγράμματος PISA είναι η παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών συστημάτων των συμμετεχουσών χωρών με όρους επίδοσης των μαθητών. Στη βάση ενός από κοινού διαμορφωμένου και διεθνώς αποδεκτού πλαισίου εργασίας, οι συμμετέχουσες χώρες μπορούν να συγκρίνουν τις επιδόσεις των μαθητών τους με τις επιδόσεις των μαθητών άλλων χωρών. Με αυτόν τον τρόπο το PISA βοηθά κάθε χώρα όχι μόνο να κατανοεί αλλά και να ενισχύει την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού της συστήματος και να μαθαίνει από τις πρακτικές άλλων χωρών. Οι εργασίες για τον σχεδιασμό του προγράμματος ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και η επίσημη έναρξη έγινε το 1997.


Τι αξιολογεί το PISA

Το PISA αξιολογεί πόσο καλά είναι προετοιμασμένοι οι μαθητές να αξιοποιούν γνώσεις και δεξιότητες για να αντιμετωπίζουν ζητήματα της καθημερινής ζωής. Να έχουν δηλαδή δια βίου πρόσβαση στη γνώση και να μπορούν να συμμετέχουν ισότιμα στην πολιτική, πολιτιστική και κοινωνική ζωή του τόπου τους. Για τον σκοπό αυτό εξετάζει τις επιδόσεις των μαθητών σε βασικά γνωστικά αντικείμενα, όπως η Κατανόηση Κειμένου, τα Μαθηματικά και οι Φυσικές Επιστήμες.

Συλλέγει επίσης επιπλέον πληροφορίες για αυτούς τους μαθητές καθώς και για τα σχολεία τους και τα εκπαιδευτικά συστήματα των συμμετεχουσών χωρών, προκειμένου να διερευνηθούν παράγοντες που σχετίζονται με τις επιδόσεις των 15χρονων μαθητών τόσο εντός των ίδιων των χωρών όσο και σε σύγκριση με τις άλλες συμμετέχουσες χώρες.

Πόσες χώρες συμμετέχουν;

Μέχρι το 2009 έχουν συμμετάσχει στο PISA περισσότερες από 70 χώρες συνολικά, που είναι χώρες μέλη του ΟΟΣΑ αλλά και χώρες εκτός ΟΟΣΑ.  

 

Τα εργαλεία της έρευνας

*Οι μαθητές που συμμετέχουν στο PISA συμπληρώνουν ένα φυλλάδιο που περιλαμβάνει θέματα και ερωτήσεις και από τα τρία γνωστικά αντικείμενα. Στα θέματα αυτά υπάρχει ένα υποσύνολο κοινών θεμάτων (linkitems) που επαναλαμβάνονται στις διαδοχικές φάσεις και αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των φάσεων του προγράμματος και επιτρέπουν τη σύγκριση των αποτελεσμάτων.  
 
Οι μαθητές απαντούν επίσης σε ένα σύντομο ερωτηματολόγιο με ερωτήσεις που αφορούν στους ίδιους, την οικογένειά τους,  τη στάση τους απέναντι στη μάθηση και στο κύριο αντικείμενο αξιολόγησης της έρευνας καθώς και την εξοικείωσή τους με τους υπολογιστές. Με αυτόν τον τρόπο αντλούνται πληροφορίες για τη συσχέτιση της επίδοσης των μαθητών με ατομικά ή οικογενειακά χαρακτηριστικά καθώς και με κοινωνικοοικονομικούς παράγοντες, όπως η μετανάστευση, το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο των γονέων, το οικονομικό και πολιτιστικό περιβάλλον του σχολείου κ.ά.
 
Παραδείγματα ερωτήσεων από το Ερωτηματολόγιο του μαθητή θα βρείτε εδώ

 *Υπάρχει ακόμη ένα ερωτηματολόγιο για τους διευθυντές, που περιέχει ερωτήσεις για το μέγεθος και τον τύπο του σχολείου, την πολιτική υποδοχής και κατάταξης των μαθητών του, αλλά και τη διαχείριση σε επίπεδο προϋπολογισμού και εκπαιδευτικών πόρων. Οι πληροφορίες που συλλέγονται μπορούν να συσχετισθούν με τις επιδόσεις των μαθητών και να συναχθούν συμπεράσματα.


Παραδείγματα ερωτήσεων από το Ερωτηματολόγιο του Διευθυντή θα βρείτε εδώ

Τι αποτελέσματα εξάγει;

Κάθε τρία χρόνια το PISA συγκεντρώνει δεδομένα για τις επιδόσεις των μαθητών και πληροφορίες για τους ίδιους τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς και τα σχολεία, και διαμορφώνει δείκτες που μπορούν να παρακολουθήσουν την εξέλιξη των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων (διαφορές και ομοιότητες) διαχρονικά. Η συμμετοχή των χωρών στο πρόγραμμα PISA είναι σημαντική, καθώς τα αποτελέσματα της έρευνας:
  • μπορούν να οδηγήσουν σε συμπεράσματα σχετικά με την δυνατότητα των μαθητών, ακόμη και μετά το τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, να συνεχίσουν να μαθαίνουν δια βίου ώστε να ανταποκρίνονται με επιτυχία στις διάφορες προσωπικές τους ανάγκες και υποχρεώσεις, μορφωτικές, επαγγελματικές κ.λπ.
  • μπορούν ακόμη να αξιοποιηθούν από τα σχολεία, την Πολιτεία και τους θεσμοθετημένους φορείς της εκπαίδευσης, για τη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης δημόσιας εκπαίδευσης.
  • δίνουν τη δυνατότητα σύγκρισης ανάμεσα στις διάφορες χώρες, ως προς τις επιδόσεις των μαθητών στο πρόγραμμα PISA και ως προς το μαθησιακό τους περιβάλλον.

PISA 2012

Κατά το χρονικό διάστημα 2011-2012 βρίσκεται σε εξέλιξη η κύρια έρευνα του διεθνούς προγράμματος PISA 2012 στο πλαίσιο της οποίας:
Τα Μαθηματικά ορίζονται ως βασικό αντικείμενο και εξετάζονται λεπτομερώς, ενώ οι Φυσικές Επιστήμες και η Κατανόηση Κειμένου εξετάζονται σε μικρότερη έκταση.

Συμμετέχουν 67 χώρες (εκ των οποίων οι 34 είναι χώρες μέλη του ΟΟΣΑ).

Η Πιλοτική Φάση (Field Trial) του PISA 2012 στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε το εαρινό εξάμηνο του 2010-2011.

Η Κύρια Έρευνα (Main Study) του PISA 2012 στην Ελλάδα πραγματοποιήθηκε από τις 7 Μαρτίου έως τις 6 Απριλίου 2012. Σε αυτήν συμμετείχαν 192 δημόσια και ιδιωτικά σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και ΕΠΑ.Λ.) από όλη την Ελλάδα και περίπου 5.000 μαθητές. Τα σχολεία αυτά έχουν επιλεγεί με τυχαία δειγματοληψία από τον διεθνή φορέα που έχει την ευθύνη για τη συγκρότηση του δείγματος του PISA 2012.

Πηγή: www.iep.edu.gr/pisa/
Αναρτήθηκε από: ΔΗΜΗΤΡΑ ΜΥΛΩΝΑΚΗ



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου